BeursTalk

Akzo Nobel wint op overnameperikelen

32 min · 29. maj 2026
episode Akzo Nobel wint op overnameperikelen cover

Beskrivelse

Akzo Nobel was deze week met een stijging van bijna 27 procent met afstand de winnaar in de AEX. Het verfbedrijf wil fuseren met het Amerikaanse Axalta, maar er zijn meer kapers op de kust. Twee andere partijen hebben óók geboden op het bedrijf, maar dat wees het bestuur van de hand. "De druk ligt nu bij Akzo Nobel", zegt Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer. "Zij moeten nu op eigen kracht de koers zien te bereiken die de afgewezen partijen, Nippon Paint en Sherwin-Williams, hebben geboden." Of dat gaat lukken is maar helemaal de vraag. Een ander probleem is de beloning, zegt Wim Zwanenburg van Stroeve Lemberger. "In de deal die Akzo heeft met beoogd fusiepartner Axalta gaat de beloning van de Akzo-bestuurders fors omhoog. De VEB stelt daar terecht vragen over." Immers, beoordeelt Akzo het concurrerend bod wel serieus als Axalta een exorbitant hoog salaris biedt?   Computerfabrikant Dell is wél in staat om zijn beurskoers zelfstandig flink op te krikken. De resultaten over het eerste kwartaal waren ronduit fantastisch. Het bedrijf draait op "alle cilinders', en dat gaf de koers een impuls van maar liefst 33 procent op vrijdag. Wall Street beleefde zijn beste maand sinds 2001.   Verder in de podcast onder andere aandacht voor de cijfers van Snowflake, HP en Servicenow. Natuurlijk behandelen we de luisteraarsvragen en geven de experts hun tips. Wim heeft een algemene tip, Koen tipt deze keer een Frans industrieel concern. Geniet van de podcast!   Let op: alleen het eerste deel is vrij te beluisteren. Wil je de hele podcast (luisteraarsvragen en tips) horen, wordt dan Premium lid van BeursTalk. Dat kost slechts 9,95 per maand, 99 euro voor een heel jaar. Abonneren kan hier [https://beurstalk.com/account-aanmaken/]! See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

Kommentarer

0

Vær den første til at kommentere

Tilmeld dig nu og bliv en del af BeursTalk-fællesskabet!

Kom i gang

1 måned kun 9 kr.

Derefter 99 kr. / måned · Opsig når som helst.

  • Podcasts kun på Podimo
  • 20 lydbogstimer pr. måned
  • Gratis podcasts

Alle episoder

100 episoder

episode Wordt fotonica de nieuwe goudmijn voor Besi? cover

Wordt fotonica de nieuwe goudmijn voor Besi?

Sinds begin dit jaar is het aandeel Besi al meer dan verdubbeld en het vormt dan ook, samen met ASMI en ASML, een gouden koppel op het Damrak. Afgelopen week hield het bedrijf een beleggersdag, waar uiteraard naar werd uitgekeken. Voor Riaan Prinsloo van ING was het vooral een bevestiging van de uitstekende gang van zaken. "De targets waren sowieso positief", zegt hij en hij is onverminderd enthousiast over het bedrijf. Voor Robbert Manders van het Antaurus Europe Fund sprong fotonica in het oog. "Dat was de positieve verrassing. Fotonica richt zich op chips die informatie niet met elektriciteit versturen, maar met licht. Dat is veel efficiënter, sneller en energiezuiniger. Besi heeft het nu aannemelijk gemaakt dat ze dei fotonicachips goed kunnen verwerken." Nu is Besi vooral heel sterk in hybrid bonding.   BMW had minder goed nieuws te melden. Al anderhalve maand na de kwartaalcijfers kwam het met een winstwaarschuwing. De zaken in China gaan beroerd en die pijn voelen de beleggers. BMW is dit jaar al bijna 38 procent in waarde gedaald.   In deze aflevering geen bespreking van bedrijfscijfers, die laten nog even op zich wachten. Wel hebben we het over AI, Google en het veranderende beleid van pensioenfondsen. Moeten beleggers daarin meegaan? Dat hoor je in deze aflevering, net als de luisteraarsvragen en de tips. Robbert tipt een Deens bedrijf, Riaan tipt een ETF met de ISIN-code IE00BM67HR47. Geniet van de podcast!   Let op: alleen het eerste deel is vrij te beluisteren. Wil je de hele podcast (luisteraarsvragen en tips) horen, wordt dan Premium lid van BeursTalk. Dat kost slechts 9,95 per maand, 99 euro voor een heel jaar. Abonneren kan hier [https://beurstalk.com/account-aanmaken/]!   VanEck ETF’s (advertorial) Deze week is ook weer het tweewekelijks gesprek te beluisteren met Martijn Rozemuller, ceo van VanEckETF’s [https://www.vaneck.com/nl/nl/], de partner van BeursTalk. In deze aflevering praat ik met Martijn over de spectaculaire beursgang van SpaceX, die ook gevolgen heeft voor ETF-beleggers. Martijn is, net als de meeste beleggers waarschijnlijk, onder de indruk van de beursgang van SpaceX. Niet alleen de omvang is gigantisch, het is ook nog eens een bedrijf met vele aspecten. Het gaat bij SpaceX niet alleen om raketten, maar ook om AI en satellietverbindingen. Wat beleggers zich dienen te realiseren, is dat sommige indices hebben besloten om SpaceX, en alter ook OpenAI en Anthropic, versneld op te nemen in die indices. Dat kan voor sommige aanbieders van ETF's betekenen dat ze die bedrijven op moeten nemen in de ETF, terwijl ze geen nog (lang?) geen winst maken.   Natuurlijk zijn er beleggers die juist geïnteresseerd zijn in ruimtevaart en voor hen heeft VanEck al de Space Innovators ETF [https://www.vaneck.com/nl/nl/investments/space-etf/overzicht/]. De kans bestaat dat SpaceX daarin in de toekomst zal worden opgenomen, maar Martijn zet er meteen bij: SpaceX voldoet nu nog niet aan de indexvoorwaarden om in de ETF te worden opgenomen. Wat niet is, kan nog komen. Geniet van de podcast!   De gepresenteerde informatie door VanEck Asset Management B.V. en de aan haar verbonden en gelieerde bedrijven (samen "VanEck") is enkel bedoeld voor informatie en advertentie doeleinden aan Nederlandse beleggers die Nederlands belastingplichtig zijn en vormt geen juridisch, fiscaal of beleggingsadvies. VanEck Asset Management B.V. is een UCITS-beheerder. Loop geen onnodig risico. Lees de Essentiële Beleggersinformatie of het Essentiële-informatiedocument. Meer informatie? https://www.vaneck.com/nl/nl/ See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

19. juni 202638 min
episode Een historische dag voor SpaceX én beleggers cover

Een historische dag voor SpaceX én beleggers

"Als je een passie hebt voor beleggen, dan is dit een van de mooiste dagen die je je kunt voorstellen", zegt Richard de Jong van Van Lieshout & Partners over de beursgang van SpaceX. En een spektakel is het geworden: Musk is de eerste mens op aarde die meer dan 1000 miljard dollar vermogen heeft. Richard roemt de sterke positie die SpaceX heeft in de ruimtevaart en is vol bewondering over de prestaties van Musk als ondernemer. "We beleggen niet in verlieslatende bedrijven", voegt hij er wel aan toe als reden waarom hij niet heeft ingetekend op de emissie. "We beleggen wel in ETF's, dus die SpaceX-aandelen komen toch wel naar ons toe." Joost van Leenders van Van Lanschot Kempen deelt de bewondering voor Elon Musk. "Het is een enorm evenement, maar je koopt vooral de visie, of de droom van Musk. Hij heeft enorme dingen voor elkaar gekregen." Hij tekent er wel bij aan dat je er 95 keer de omzet voor betaalt, wat natuurlijk ongekend veel is.   Trump heeft inmiddels voor de negenendertigste keer gezegd dat vrede in het Midden-Oosten nabij is. Op termijn is dat bepalend voor het beurssentiment, aan de andere kant: wie had voorspeld dat dit maanden zou duren, dat de Straat van Hormuz gesloten zou worden én de beurzen op recordhoogten zouden staat, die was voor gek verklaard. En toch sloot de AEX op een record van 1081 punten...   Verder in de podcast aandacht voor de algemene economische ontwikkelingen en de cijfers van onder andere Adobe, Oracle en de omzetcijfers van TSMC. Natuurlijk bespreken we de luisteraarsvragen en geven de experts hun tips. Joost tipt deze keer een Amerikaans technologiebedrijf, Richard tipt een ETF met de ISIN-code IE00BMX0DF60. Geniet van de podcast!   Let op: alleen het eerste deel is vrij te beluisteren. Wil je de hele podcast (luisteraarsvragen en tips) horen, wordt dan Premium lid van BeursTalk. Dat kost slechts 9,95 per maand, 99 euro voor een heel jaar. Abonneren kan hier [https://beurstalk.com/account-aanmaken/]! See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

12. juni 202636 min
episode Waarom daalt Broadcom op goede cijfers? cover

Waarom daalt Broadcom op goede cijfers?

Chipfabrikant Broadcom had geen beste week, als het om de beurskoers gaat. In een week tijd ging er bijna 14 procent vanaf. Als je weet dat Broadcom rond de 2 biljoen dollar waard is, weet dat het om een fors bedrag gaat. "Toch waren de cijfers niet het probleem", zegt Han Dieperink van Aureus Vermogensbeheer. "Als de outlook niet perfect is in de ogen van beleggers, dan kan de koers flink dalen. Broadcom heeft het, als alle chipbedrijven, het de afgelopen tijd erg goed gedaan op de beurs." Martine Hafkamp van Fintessa Vermogensbeheer vult daarbij aan. "Het geeft ok helemaal niet. Je hoeft als bedrijf niet altijd je outlook te verhogen. De cijfers waren meer dan goed en de langetermijnvooruitzichten zijn prima." Interessant is bovendien dat Broadcom die nieuwe chips van Google heeft ontwikkeld, waarmee ze concurreren met Nvidia.   Minder enthousiast zijn de experts als het gaat om SpaceX, dat binnenkort naar de beurs gaat en meteen een astronomische beurswaarde krijgt. Wie alleen naar de cijfers kijkt dat er vooralsnog veel geld wordt verbrand en alleen Starlink binnen SpaceX echt winst maakt.   Verder in de podcast aandacht voor de cijfers van onder andere Crowdstrike en Palo Alto Networks, beide actief op het gebied van cybersecurity. Natuurlijk bespreken we de luisteraarsvragen en geven de experts hun tips. Voor Martine is dat deze keer een algemene tip, voor hen die last hebben van de fear of missing out. Han tipt een Amerikaans mediabedrijf. Geniet van de podcast!   Let op: alleen het eerste deel is vrij te beluisteren. Wil je de hele podcast (luisteraarsvragen en tips) horen, wordt dan Premium lid van BeursTalk. Dat kost slechts 9,95 per maand, 99 euro voor een heel jaar. Abonneren kan hier [https://beurstalk.com/account-aanmaken/]! See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

5. juni 202629 min
episode Akzo Nobel wint op overnameperikelen cover

Akzo Nobel wint op overnameperikelen

Akzo Nobel was deze week met een stijging van bijna 27 procent met afstand de winnaar in de AEX. Het verfbedrijf wil fuseren met het Amerikaanse Axalta, maar er zijn meer kapers op de kust. Twee andere partijen hebben óók geboden op het bedrijf, maar dat wees het bestuur van de hand. "De druk ligt nu bij Akzo Nobel", zegt Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer. "Zij moeten nu op eigen kracht de koers zien te bereiken die de afgewezen partijen, Nippon Paint en Sherwin-Williams, hebben geboden." Of dat gaat lukken is maar helemaal de vraag. Een ander probleem is de beloning, zegt Wim Zwanenburg van Stroeve Lemberger. "In de deal die Akzo heeft met beoogd fusiepartner Axalta gaat de beloning van de Akzo-bestuurders fors omhoog. De VEB stelt daar terecht vragen over." Immers, beoordeelt Akzo het concurrerend bod wel serieus als Axalta een exorbitant hoog salaris biedt?   Computerfabrikant Dell is wél in staat om zijn beurskoers zelfstandig flink op te krikken. De resultaten over het eerste kwartaal waren ronduit fantastisch. Het bedrijf draait op "alle cilinders', en dat gaf de koers een impuls van maar liefst 33 procent op vrijdag. Wall Street beleefde zijn beste maand sinds 2001.   Verder in de podcast onder andere aandacht voor de cijfers van Snowflake, HP en Servicenow. Natuurlijk behandelen we de luisteraarsvragen en geven de experts hun tips. Wim heeft een algemene tip, Koen tipt deze keer een Frans industrieel concern. Geniet van de podcast!   Let op: alleen het eerste deel is vrij te beluisteren. Wil je de hele podcast (luisteraarsvragen en tips) horen, wordt dan Premium lid van BeursTalk. Dat kost slechts 9,95 per maand, 99 euro voor een heel jaar. Abonneren kan hier [https://beurstalk.com/account-aanmaken/]! See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

29. maj 202632 min
episode SpaceX, Open AI, Anthropic: geen winst, wel hoge waarderingen cover

SpaceX, Open AI, Anthropic: geen winst, wel hoge waarderingen

"Het worden hele grote beursgangen, maar je moet er niet zomaar instappen, vanwege de enorme media-aandacht die er nu voor is", zegt Marc Langeveld van het Antaurus AI Tech Fund over de drie grote IPO's die eraan zitten te komen. SpaceX misschien al in juni, OpenAI en Anthropic staan ook al in de startblokken. "Ze komen waarschijnlijk meteen in de belangrijke indices, waardoor ETF's die aandelen ook moeten kopen na de beursgang. Dat kan voor koersstijging zorgen in de dagen na de IPO." Toch is er een probleem: ze maken geen van drieën winst, en dat is wel nodig voor een goede koersontwikkeling op lange termijn. "Pas als er een positieve cashflow uitkomt kun je je rekensommen gaan maken".   Ondertussen zet de AEX weer nieuwe records neer deze week. "Het Midden-Oosten gaat bepalen wat het er op termijn gaat gebeuren met de koersen", zegt onafhankelijk beursexpert Peter Siks. Hij twijfelt overigens of dat goede nieuws over het Midden-Oosten op korte termijn gaat komen.   Verder in de podcast onder andere aandacht voor de cijfers van Nvidia, Walmart en wapenfabrikant CSG. We bespreken de luisteraarsvragen en je krijgt de tips. Peter tipt een specifieke sector die in deze tijd interessant is, Marc tipt een Amerikaans techbedrijf (niet uit de Magnificent Seven!). Geniet van de podcast!   Let op: alleen het eerste deel is vrij te beluisteren. Wil je de hele podcast (luisteraarsvragen en tips) horen, wordt dan Premium lid van BeursTalk. Dat kost slechts 9,95 per maand, 99 euro voor een heel jaar. Abonneren kan hier [https://beurstalk.com/account-aanmaken/]!   VanEck ETF’s (advertorial) Deze week is ook weer het tweewekelijks gesprek te beluisteren met Martijn Rozemuller, ceo van VanEckETF’s [https://www.vaneck.com/nl/nl/], de partner van BeursTalk. In deze aflevering praat ik met Martijn over vastgoed, meer in het bijzonder de VanEck Global Real Estate ETF [https://www.vaneck.com/nl/nl/investments/real-estate-etf/overzicht/]. Deze succesvolle ETF [https://www.vaneck.com/nl/nl/investments/real-estate-etf/overzicht/] bestaat nu 15 jaar en kent, uiteraard met ups en downs, een prima rendement van zo'n 7 procent jaar op jaar. Met deze ETF [https://www.vaneck.com/nl/nl/investments/real-estate-etf/overzicht/] beleg je in vastgoed zonder dat je er 'vast' in zit. Het is een liquide belegging in onroerend goed. Martijn legt uit waar de spreiding van deze ETF [https://www.vaneck.com/nl/nl/investments/real-estate-etf/overzicht/] uit bestaat. Je moet dan niet zozeer denken aan geografische spreiding - het merendeel zit in Amerikaans vastgoed - maar vooral in soorten vastgoed. Denk daarbij aan woningen, winkels, een beetje kantoren, maar ook in datacenters.   Je kunt je de vraag stellen: waarom in vastgoed beleggen, een groot deel van mijn vermogen zit al in mijn huis. Toch zijn er voldoende valide argumenten om in je ETF-portfolio tóch een stukje vastgoed zou moeten opnemen. Martijn vertelt je er alles over. Geniet van de podcast!   De gepresenteerde informatie door VanEck Asset Management B.V. en de aan haar verbonden en gelieerde bedrijven (samen "VanEck") is enkel bedoeld voor informatie en advertentie doeleinden aan Nederlandse beleggers die Nederlands belastingplichtig zijn en vormt geen juridisch, fiscaal of beleggingsadvies. VanEck Asset Management B.V. is een UCITS-beheerder. Loop geen onnodig risico. Lees de Essentiële Beleggersinformatie of het Essentiële-informatiedocument. Meer informatie? https://www.vaneck.com/nl/nl/ See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.

22. maj 202644 min