Ta'r jeg fejl?
Jakob Holtermann var medlem af en arbejdsgruppe nedsat af KU's ledelse, der skulle undersøge hvordan de såkaldte stillerum blev brugt. De blev især brugt som muslimske bederum, og det vakte stor politisk modstand. Jakob Holtermann mener ikke, at danske universiteters opgave at facilitere religionsudøvelse generelt og muslimsk bøn i særdeleshed. Kritikere af bederum mener, at de forstærker to skadelige tendenser. For det første giver det øget segregering af studenterbefolkningen til skade for undervisningsmiljøet; og for det andet forstærker bederummene negativ social kontrol imod (særligt, men ikke udelukkende kvindelige) studerende med muslimsk baggrund, der gerne vil afsøge andre sider af deres identitet under deres uddannelse. Medvirkende: Jakob von Holderstein Holtermann, lektor i retsfilosofi ved det juridiske fakultet på Københavns Universitet - Nik Bredholt, sekretariatsleder i ´Religion og Samfund´ OG Jesper Gür, medicinstuderende som sidder i bestyrelsen på Københavns Universitet for Studenterrådet og arrangør af en demonstration mod lukning af stillerummene. See omnystudio.com/listener [https://omnystudio.com/listener] for privacy information.
100 episoder
Kommentarer
0Vær den første til at kommentere
Tilmeld dig nu og bliv en del af Ta'r jeg fejl?-fællesskabet!