IEX BeleggersPodcast

Euforische eindfase van de bullmarkt?

💜148 min · 29. maj 2026
episode Euforische eindfase van de bullmarkt? cover

Description

In de IEX BeleggersPodcast van deze week draait alles om aandelen die er een flinke rit op hebben zitten. Chipaandelen blijven maar stijgen, Akzo Nobel schoot met bijna 30% omhoog na een afgewezen overnamebod en smallcaps lijken bezig met een serieuze inhaalrace. Is die euforie gerechtvaardigd? Dat bekijken we ditmaal door zowel een fundamentele als een technische bril, met Hildo Laman (hoofd van het analistenteam van IEX) en Wouter Slot (technisch analist bij Tostrams). De presentatie is in handen van Jasperien van Weerdt. De onderwerpen in deze aflevering: * Opvallende nieuwtjes van afgelopen week * Akzo Nobel: dit speelt er rond het afgewezen bod van Nippon Paint en Sherwin-Williams * AI-euforie: blijven zitten of winst nemen? * Groeiversnelling Marvell * Cijfers Dell: is koersexplosie terecht? * Dilemma van de week: small- of largecaps? * Luisteraarsvragen: * Komende week Links uit deze podcast: * Analyse: 'Dat gaat zomaar niet, AkzoNobel!' [https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/865631/Dat-gaat-zomaar-niet-AkzoNobel.aspx] * Analyse van de cijfers van Marvell Technology [https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/865691/Netwerktechnologie-van-Marvell-wint-aan-belang.aspx] * TA: AI-hausse stuwt chipsector naar nieuwe records [https://www.iex.nl/Artikel/865685/AI-hausse-stuwt-chipsector-naar-nieuwe-records.aspx] * TA: Deze Nederlandse index steelt de show [https://www.iex.nl/Artikel/865451/Beleggers-kijken-weer-vooruit-deze-Nederlandse-index-steelt-de-show.aspx] * Nieuws: 'Mistral overweegt om zelf chips te gaan ontwerpen' [https://www.iex.nl/Nieuws/865812/Media-Mistral-overweegt-om-zelf-chips-te-gaan-ontwerpen.aspx]

Comments

0

Be the first to comment

Sign up now and become a member of the IEX BeleggersPodcast community!

Get Started

1 month for 9 kr.

Then 99 kr. / month · Cancel anytime.

  • Podcasts kun på Podimo
  • 20 lydbogstimer pr. måned
  • Gratis podcasts

All episodes

302 episodes

episode Dit wonderaandeel vertienvoudigde in koers, maar werd toch goedkoper artwork

Dit wonderaandeel vertienvoudigde in koers, maar werd toch goedkoper

In de IEX Beleggerspodcast ontvangen we Nederlands bekendste en meest vooraanstaande energie-expert Jilles van den Beukel en IEX-analist Hildo Laman. Nu de Straat van Hormuz weer de eerste schepen doorlaat en de olieprijs is gedaald, bespreken we welke sporen de Iran-crisis heeft achtergelaten - en nog steeds achterlaat - in de wereldwijde energiemarkt. Verder werpen we een kritische blik op Shell, dat op diverse terreinen achterblijft bij de (Amerikaanse) concurrentie. De onderwerpen in de podcast van deze week: * Schepen door de Straat van Hormuz, olieprijs fors omlaag: crisis voorbij? * "Een oliecrisis is niet meer wat hij geweest is"  * Is de energiemarkt voorgoed veranderd door de Iran-oorlog? * Waarom China Donald Trump te hulp schoot * Moeten we ons al zorgen gaan maken over de gasvoorraad?  * Energie-aandelen: Siemens Energy en Shell * Micron: euforische koersen, maar misschien ook wel terecht? * Chipgekte in Korea en Taiwan * Signify: groei zit er niet meer in. Wat nog wel? * Heineken heeft een nieuwe CEO * Rheinmetall 20% onderuit door één gemiste order? * Dilemma van de week: uranium of koper? * Luisteraarsvraag: Meta, Microsoft en Netflix

26. juni 202656 min
episode Bekruipt jou ook zo'n top-van-de-markt-gevoel? artwork

Bekruipt jou ook zo'n top-van-de-markt-gevoel?

Slechts één van de drie beleggers aan de IEX-podcasttafel schreef in op SpaceX. Wie dat was hoor je in de nieuwste aflevering van de IEX Beleggerspodcast. Pieter Kort ontvangt daarin IEX-analist Hildo Laman en Value8-CEO en IEX-columnist Peter Paul de Vries. Met zo'n bezetting kan het gesprek alle kanten op, en dat blijkt ook, als we alle besproken onderwerpen op een rijtje zetten:  * Wie schreef er in op SpaceX? * Is een belegging in SpaceX fundamenteel te onderbouwen? * Hebben jullie ook zo'n top-van-de-markt-gevoel? * Volgende IPO-kandidaten: OpenAI en Anthropic * Nieuw record AEX: waarom presteert Amsterdam zoveel beter dan andere beurzen? * Is de volgende crisis weer een rentecrisis? * Peter Paul en Hildo blikken terug op hun jaartips voor 2026: Uber, Rheinmetall, Meta, Besi, ASMPT en Park Plaza Hotel Group * Dilemma: Oranje wereldkampioen, of...? * Aandelen: Basic-Fit, Aalberts, Value8, Knaus Tabbert * Welk Nederlands bedrijf wordt door de markt onderschat op dit moment? Bekijk of beluister de podcast via de player hierboven of ga naar Youtube of uw favoriete podcast-app.  Op 19 juni nemen we de IEX Beleggerspodcast op met publiek. Op de IEX Beleggersdag kunt u live aanwezig zijn tijdens die opnames, met onder andere fondsmanager Jeroen Blokland en Triodos-CEO Marcel Zuidam als gast. Het enige dat daarvoor nodig is, is een toegangsbewijs voor de IEX Beleggersdag. Die koopt u hier.  [https://beleggersdag.iex.nl/]  Volgende week: live vanaf de IEX Beleggersdag

😢212. juni 202658 min
episode Onbegrijpelijk hoge koersen? "De beurs is niet gek" artwork

Onbegrijpelijk hoge koersen? "De beurs is niet gek"

Op indexniveau leek er niet zoveel aan de hand, maar onder de oppervlakte gebeurde er van alles in de afgelopen beursweek. Pieter Kort duikt met IEX-analist Hildo Laman en special guest Mary Pieterse-Bloem van het Rabobank Investment Office onder de motorkap van de beurs: waar moeten we ons zorgen over maken en waar liggen nu de kansen? Deze week in de IEX Beleggerspodcast: * Dossier Iran: geen deal, maar ook geen paniek; hoe kan dat? * Centrale bankiers maken zich wél zorgen en staan klaar met rentewapens * Is AI ook een (onverwachte) bron van inflatie?  * De chiprally komt even tot rust, maar is hij ook uitgewoed? * Nvidia gaat in PC's * Zelfs cashflowkoning Alphabet gaat nu geld ophalen bij beleggers * Prosus, Tencent en verse AI-fantasie * Akzo Nobel en de overname die er nooit mocht komen * Wolters Kluwer leeft (een beetje) op; keerpunt? * Dilemma van de week: raket 1 of raket 2? * Luisteraarsvragen: een Spaans defensieaandeel en eenZwitserse verzekeraar, sector- en thema-ETF's en schone energie Bekijk of beluister de podcast via de player hierboven of ga naar Youtube of uw favoriete podcast-app.

😢15. juni 202652 min