Alle Geschiedenis Ooit
Heinz Alfred Kissinger ontvluchtte als puber de Nazi’s en kwam in de VS terecht, waar hij zich opnieuw uitvond als Henry Kissinger. Een man voor wie buitenlandse beleid als een schaakspel was. Om de macht van zijn nieuwe thuisland te verdedigen schrok hij er niet voor terug om soms een pion op te offeren. Zijn koelbloedige realpolitiek liet wereldwijd een spoor van vernieling achter. Toch bleef hij tot zijn overlijden in 2023 een gevierd man, bewonderd door politici van Ronald Raegan tot Hillary Clinton. – Verder luisteren? -Nynke maakte eerder al een aflevering over Nixon en het Watergateschandaal: https://share.podimo.com/s/BhDyum9L Deze week in Alle Geschiedenis Ooit vertelt Nynke met Willem Dudok over de Olympische Winterspelen in 1936 in Garmisch-Partenkirchen! Heb jij een goed verhaal? Tip ons hier in de comments, via Instagram of stuur een mail naar post@allegeschiedenisooit.nl. Koop ons boek! De honderd beste verhalen van de Nederlandse geschiedenis in één boek! Koop hem via de link hieronder: https://partner.bol.com/click/click?p=2&t=url&s=1412805&f=TXL&url=https%3A%2F%2Fwww.bol.com%2Fnl%2Fnl%2Ff%2Falle-geschiedenis-ooit-alle-geschiedenis-ooit-nederland%2F9300000196939939%2F&name=Alle%20Geschiedenis%20Ooit%20-%20Alle%20Geschiedenis%20Ooi... — Alle Geschiedenis Ooit is een productie van Historische Zaken voor Podimo 🎧 Productie en redactie door Andrea Huntjens 📚 De muziek is gemaakt door Kloaq 🎵Het artwork is van Hester Lincke 🎨
377 afleveringen
Reacties
59Ja!
Kissinger is looking up at us right now 🥰
Hardop lachen als een idioot toen Arco 'We want Dick' zei 😂
Haha yes we aim to please
Bij Kissinger denk ik altijd meteen aan Seymour M. Hersh, de journalist die de slachting bij My Lai onder de aandacht bracht (en vele andere misstanden). Misschien ook wel een aflevering waard?
Staat nu ook een vrije recente docu over op Netflix! Cover-up heet ie
Een grote naam vind ik Mary Anning. Kunnen jullie daar misschien een keer een "grote naam" van maken? In de 19e eeuw was zij Archeoloog . Een (te klein) eerbetoon hangt er in het Naturalhistory Museum...
Hij is toch niet letterlijk in het harnas gestorven? Zo ja, dan zou ik graag de foto’s zien van een man in een harnas op zijn sterfbed 😂
Wie waren er nu gekker Henry of de mensen die hem lieten begaan 😳
Kunnen jullie een keer een aflevering over Charles Darwin doen voor grote namen, lijkt me erg interessant wat voor mooie verhalen jullie zullen kiezen uit zijn uitgebreide leven...
Willen jullie een aflevering maken over een van Kissingers’ diplomatieke Sovjet tegenhangers? Bijvoorbeeld Anatoly Dobrynin die Sovjet ambassadeurs was in de VS ten tijde van Kennedy, Johnson, Nixon, Ford, Carter, en Reagan? Anatoly heeft ook een autobiografie erover geschreven
Kissinger was een machtspoliticus, iemand van zijn tijd. Ik hoor een groepje jonge idealistische mensen dat niet echt begrijpen, maar vooral moralistisch bezig zijn.
Want jij begrijpt wel dat iemand een oorlog maar ff voort laat duren omdat dat beter is voor zijn carrière, met ruim een miljoen doden als DIRECT gevolg? Nee joh, moralisme, dat het probleem....
Wel lekker dat Arco een jonge idealist genoemd wordt, zal ie fijn vinden 😉
Ja!! Dick!!
Ja! Tricky Dick
Mijn cardiovasculaire gezondheid heeft zwaar geleden bij deze aflevering. Vooral omdat Kissinger nog op hoge leeftijd vaak als orakel werd geraadpleegd. Ennnn omdat we weer in een tijd van soortgelijke evil leven. Ik kon de informatie eigenlijk alleen verteren door jullie toon en commentaar tussendoor!
Ja, Dick Schreuder
Er was al een aflevering over hem toch?
Ja dat dacht ik ook en heb even heel veel terug gescrolled, het was basis kennis 14.
Uit solidariteit voor Arco, aangezien zijn grapje onopgemerkt was voorbijgegaan: WE WANT DICK!
Love Nienkes (terechte) boosheid. Goede aflevering weer!!
Ik had werkelijk geen idee. Dus veel geleerd (zoals wel vaker;-) En een leuke, bijzondere grote naam? Abe Lenstra misschien 🤷🏻♀️?
Deze aflevering is iedere 5 minuten tijdens het luisteren hardop zeggen: "wat een lul!" 😂 Dick Cheney is prima, maar ik wacht nog altijd op mijn Marga Klompé aflevering jongens!!!
Cheney graag! En Herman Brood
Ja Herman !
Ik dat een aflevering over Colette erg leuk zou zijn
Ja, Tricky Dick!
Love dat je Ik ken iemand die even aanhaalt. Ik weet het plezier om die opmerking nog zo goed
Een grote namen: Anthony Bourdain!!!!
Nu snap ik het liedje van Kim Wilde, Cambodia beter...
Gosh wat een verschrikkelijke vent en net als Nienke was ik zoooo kwaad! Maar wat hebben jullie het weer geweldig verteld.👏🏽✨. Oja and we need tricky dick!
Ja, Anthony Bourdain!
Maandag 9 Februari: Een podcast over Kissinger luisteren en daarna de Bad Bunny halftime show kijken 👀🔥
‘En is dat wel terecht?’ Joh, als je een aflevering maakt met titel grote namen en je kiest die grote namen uit, waarom de vraag dan nog stellen 😅 Gaan jullie een keer wel die vraag beantwoorden als je em toch elke aflevering stelt?
Nog een interessante grote naam: 2Pac!
Ja Dickie
Ja, Dick Cheney
Ja! Dick Schoof!
Wat een verschrikkelijke manier maar ik denk dat dit de manier is waarop ook vandaag politiek wordt bedreven.
Ja dick cheney
Dick Cheny en Donald Rumsfeld s.v.p.!
Love een episode over dick
Ik zou graag een grote naam willen over Kevyn Aucion is een keer heel wat anders
Top aflevering weer. Heel graag een aflevering over that dick.
ja 🍆
Ja!!
Ja Dick Cheney!!!
Ja!
Dat is uw interpretatie van het verleden.
Give us Dick!
Hey Nienke was je een beetje boos? 🥰
En toen kwam minuut 55 😂
Ja Dick Cheney. De film Vice is ook een goeie tip daarbij
Hij lijkt wel de ideoloog van project 2025 's Trump 😖?
Doe maar een leuke grote naam. Een artiest, sporter kunstenaar of schrijver.
Volgende week weer een gezellige schrijver!
Ja, Dick Cheney!
ben zeker benieuwd naar dick,je kunt haast toch niet erger zijn dan kissinger😅
Ja!
Kissinger is looking up at us right now 🥰