Zelfspodcast
Potloodjes geslepen, broodtrommeltje in de tas en hup, op naar Tata Steel. Jaap zag het in ieder geval al helemaal voor zich. Toch is daar Donald Pols’ grootste nachtmerrie uitgekomen en is hij na 35 jaar ingehaald door zijn extreemrechtse verleden. Tegelijkertijd vragen onze heren zich af wat voor Tata Steel zwaarder weegt: iemands extreemrechtse verleden of een huidig extreemrechts gedachtengoed? Daarover gesproken: FVD en Sywert van Lienden willen weer eens vaststellen wie er nou een échte Nederlander is. De kans dat die twee zich binnenkort verenigen en men enkel nog FVD hoeft te schrijven, is volgens Sander en Jaap net zo groot als de kans dat Sander ook na deze aflevering weer gezeik gaat krijgen. Heel reëel dus. Want volgens een nieuw onderzoek zijn vrouwen in twintig jaar tijd vijftien uur per week meer gaan werken, maar daar worden volgens Sander belangrijke dingen over het hoofd gezien. Het wordt eens tijd dat we stoppen met dit soort cijfers de wereld in slingeren op basis van een onderbuikgevoel. Met Gustav gaat het overigens prima. Bedankt voor jullie niet-bestaande zorgen.
654 afleveringen
Reacties
58Geloven jullie in tweede kansen zoals bij Pols?
Ja. Helemaal cancellen alleen wanneer je niet tot inkeer en betering kan komen. Ben het wat dat betreft volledig met Sylvana eens.
Zonde, dat geen van de luisteraars , inclusief mijzelf, een beterschapswens heeft gepost voor de kleine Gustav. Toch zullen veel luisteraars hebben meegeleefd met jullie gezin. ♥️ Sander, dat je zelfs tijdens zo'n heftige periode ( je kind in het ziekenhuis) nog de moeite neemt om een podcast voor ons op te nemen valt zeer te waarderen. Mijn complimenten voor jullie podcast die altijd scherp is en vol humor en waarin de liefde voor jullie gezinnen doorklinkt.
Kunnen we een petitie starten om Sylvana Simmons in de Zelfspodcast zoekt Vriendin te krijgen? En Iva Bicanic! Alvast dank!😁
Ja!! Ik ben helemaal voor
Oh ja! Sylvana in de show! Goeie inderdaad!
Jaaa!!!
De dader in het Engelse steekincident dat jullie aanhalen was een sikh, geen moslim. Goed om je feiten op een rijtje te hebben, vooral als het gaat om dit soort gevoelige onderwerpen.
😅
Vrij matig verwoord, ergens in het midden Oosten.
Volgens mij reageren mensen eenmaal sneller als ze het er niet mee eens zijn of iets van kritiek kwijt willen. Ik vind jullie super:) en heb ook meegeleefd met Gustav. Ben kinderverpleegkundige in Oostenrijk en Nederlanders zijn vaak erg opgelucht als ik er ben, ook al spreken veel redelijk Duits en de artsen hier redelijk Engels, het is gewoon een uitzonderlijke situatie voor kind en ouders.
Dus “Er is een boek uitgekomen. Dat heet Who Cares? Geschreven door twee vrouwen. Die helemaal geen wetenschapper zijn.” Maar dan …… “Maar een of ander bureautje runnen. Over vrouwen. En I don't know. Vrouwen dingen.” Hoe vinden jullie zelf dat dit gaat?
Ik herinner me toch dat Nina iets anders zei over de 15 uur meer werken. In eerste instantie zegt ze inderdaad “vrouwen in het algemeen”, maar al snel verbetert ze zichzelf en zegt ze dat het om “vrouwen met kinderen gaat” en benadrukt ze ook dat dit een belangrijke toevoeging is. Waarom dan in deze podcast fout citeren? Daarnaast gaat het in deze postcast over een vergelijking met 2006, terwijl Nina het over 1995 heeft.
Ze corrigeert zichzelf niet, ik corrigeer haar.
Ja, dit heb ik haar ook horen zeggen.. ze verbeterde zichzelf idd
Sander, je kunt ook voetbal kijken met Irene! 😌
Vrouw hiero en met Sander eens over de blinde vlek en de uren die vrouwen werken. Fact checken schiet er echt te triest bij in. Maar om dan te zeggen dat het komt omdat vrouwen die artikelen schrijven of het dan over womanosphere te hebben is wel errrrirg scherp door de bocht gaan. Waar 'manosphere' over gaat is niet te vergelijken met vrouwen die heel oliedom foute cijfers gebruiken voor 'hun zaak' en onderbuik. Dat is gelijk trekken zoals extreem rechts altijd gelijk zeikt over XR.
Als vrouw ben ik het heel erg met je eens Sander over dat 15u pw meer werken. Slaat idd nergens op. Je verliest idd alle geloofwaardigheid. Slechte zaak. Ik val deze keer niet over je heen 😉
Het waren cijfers van cbs en het gaat erom dat vrouwen meer zijn gaan werken en mannen nauwelijks meer zijn gaan zorgen. Dus het gaat juist om mannen en vrouwen met zorgtaken.
Wat?
Sander ik kan je Rugby aanraden ipv voetbal. Wat een fantastische cultuur. Echt een heren sport met respect voor elkaar en de scheids en geen gejank en theater met vallen. Het is een fantastisch mooie sport!
Ik ben vrouw en ben het zo erg met je eens Sander in dit geval!
Een onderzoek van een Roderickje die beweert dat de manosphere wel meevalt enz enz is nog geen solide feit. En welke baby boom moeders heb je het over? De werkende immigrant vrouw van Surinaamse afkomst? De hoogopgeleide babyboom huisarts moeders? Sander je zoekt feiten vaak scherp uit en dat vind ik echt ‘chapeau’. Maar cijfers zijn ook weer niet zo helemaal plat te slaan als enige waarheid zoals jij dat stelt. Wiens cijfers gebruik je met welke parameters, over welke demografieën? enz enz.
‘Een Roderickje’?
Ironie is niet vies, Sander!
Dat boek “who cares” is niet door 2 vrouwen geschreven die een “bedrijfje runnen over vrouwenzaken”, maar door 2 ervaren (kinder)artsen, die daarnaast geboortecursussen geven vanuit medisch perspectief aan beide partners (dat = wat jullie noemen een bedrijfje over vrouwenzaken). Wat jullie hierover zeggen is dus echt te kort door de bocht. Verder fan en vaak met jullie eens maar wilde dit wel even kwijt.
Gustav♥️
Volgens mij gebruikt sander de gewerkte uren door vrouwen die werken en gebruiken de dames het gemiddelde van alle vrouwen van arbeidsgerechtigde leeftijd. Er zijn gewoon veel meer vrouwen die blijven werken, ook als ze kinderen krijgen.
klopt, daar zit het verschil. Maar stellen dat vrouwen 15 uur meer zijn gaan werken, terwijl ze minder vaak geheel stoppen, vind ik alsnog zeer misleidend.
Dat is bizar goochelen met cijfers door die dames. Die beter zouden moeten weten. Totaal niet helpend helaas
Eens zien of ik dit goed kan verwoorden: tuurlijk is het zeer beroerd dat de verkeerde cijfers zijn gebruikt door Volt. Alleen door 80% van het item in te gaan op hoe verschrikkelijk dat is, laat je wat mij betreft een kans liggen om een grotere bijdrage te leveren aan de oplossing. NL mannen en vrouwen dichter bij elkaar brengen. Want in dezelfde periode zijn 11% meer vrouwen gaan werken (fantastisch!) en in delfde periode veel meer betrokken geraakt bij de opvoeding (ook fantastisch). Dus
Dus draai de percentages eens om: 20% het probleem aankaarten en 80% van het item besteden aan wat er goed gaat of waar de kansen liggen.
En over Mannen… mijn vriend is een Tiroler en die zijn over het algemeen echt heel conservatief. Hij doet enorm zijn best om het niet te doen zoals zijn vader, maar sommige dingen ziet hij gewoon niet. Hij staat er wel voor open om te leren, maar dan moet ik hem als vrouw en moeder ook wel de kans geven en niet al zo ver vooruit denken en handelen dat hij er niet eens achter kan komen dat onze kinderen bijvoorbeeld nieuwe schoenen nodig hebben.
Sander, wat ben je leuk als je het met zoveel liefde en enthousiasme over je kinderen hebt.
poolshoogte!
#woordgrap… Misschien even luisteren naar de aflevering 💡
Ik krijg toch steeds meer het idee dat ik naar een spin-off van de serie Haantjes aan het luisteren ben. Wat lopen jullie te zeuren op iets wat ook weer niet zoveel negatieve aandacht waard is [15uur].
Mwwg, Pols hoeft niet verantwoordelijk gehouden te worden voor de keuze die hij maakte als 18 jarige, maar...hij had veel eerder openheid van zaken moeten geven. Overigens vind ik zijn keuzes wel typerend voor een radicale persoonlijkheid. Extreemrechts, milieudefensie, Tata steel.
Elsevier, Lapswans Soesjie en koekjes 😂😂
Wat een liefde over jullie gezin mannen! Prachtig om te horen. Ga zo door! Luister graag naar jullie en de interactie. Fijne dag en/ of dagen samen.
Voorspelling; Sywert gaat alleen op korte termijn naar FVD als hij wordt vrijgesproken in de nog altijd lopende strafzaak. Anders gaat er, als het al gebeurt, nog wel wat tijd overheen.
Sja IJmuiden.. ben niet verrast over die extreem rechtse app groepjes, Business as usual in IJmuiden.
Helemaal eens met wat er ook al gezegd wordt! Voel nooit zo de noodzaak om te reageren.. maar weet dat het hartstikke fijn is om te horen dat het weer beter gaat en jullie genoten hebben op vakantie. De meeste luisteraars deugen heus 💖💖
Sander luister naar je eigen gasten. Nina Pierson zei: SINDS 1995 werken vrouwen MET THUISWONENDE KINDEREN gemiddeld 18 uur per week meer. Ik snap je punt, cijfers en statistieken kloppen vaak niet. Maar Nina maakte een ander punt dan hoe jij het nu verdraaid
Klopt alsnog van geen kant
Sander, prima om slechte cijfers te bekritiseren, maar daarna doe je zelf hetzelfde met The Economist. Dat artikel gaat over Amerikaanse ouders, niet over Nederlandse vaders, en zegt bovendien niet dat de zorgkloof weg is. Het laat juist zien dat vaders meer zijn gaan doen, maar dat moeders nog steeds aanzienlijk meer kindzorg (65%) en huishouden (60%) op zich nemen. Als precisie je punt is, wees dan ook precies wanneer een cijfer jouw eigen verhaal ondersteunt.
Zo gek is het niet wat jullie zeggen over Sywert... Man die mij probeerde te verkrachten riep op X het hardst dat hij Johan Derksen met z'n kaars "echt niet vond kunnen"
Heb twijfels over de zuiverheid van de intenties van historica en NRC bij bekendmaking van belastende informatie over Pols. Waarom hebben ze hem niet gewoon de kans gegeven zelf hiermee naar buiten te komen? Hadden ze hem kunnen voorstellen. Was minder schadelijk geweest voor Pols en milieudefensie. Ik zie een trieste paralel met publicatie over Weijers. De krant scoort maar draagt het bij aan de samenleving?
Volgens mij is die kans hem een soort van wel gegeven maar toen hij hierover werd benaderd heeft hij het in eerste instantie nog steeds ontkend omdat die alsnog dacht dat het niet zou uitkomen…
Best begrijpelijk als je bedenkt dat iemand al dertig jaar een belastende geschiedenis met zich meedraagt. Maar met een beetje geduld en goed gesprek was het vast gelukt om een way out strategie te bedenken die minder schade berokkend.
Haha Jaap, als je je dom voelt dan heb ik er nog wel eentje. Ik, WO-geschoold, moest laatst de gasstanden doorgeven ivm storing slimme meter. Ik, oliebol, geef de electriciteitsstand door🤡 Hoe dom kun je zijn: andere eenheid en nog 2 verschillende meters ook (laag/hoog tarief). Het was me totaal niet opgevallen omdat het verschil tussen gas en energie nog geen 150 eenheden was😅 kostte me (terecht) wel 5 telefoontjes en 3 e-mails om het te rectificeren.
Moet het niet zijn "maximaal 3 maanden"?
Blij dat het weer goed gaat met Gustav 🤍 En helemaal eens met je over de privileged boomers.
Was het dan niet 15% ipv 15 uur 🧐
De moeder van die dader had het mes verstopt en hem een schone hoodie gegeven. De familie van de dader had de politie gebeld dat zij rascistische belaagd waren en niet om een ambulance gevraagd, terwijl Henry van zijn oor tot mond een snee had plus in z’n benen en hartstreek. Die dat de politie antwoorden wij denken niet je gestoken bent mede zonder hem te onderzoeken is diep triest. Overigens is de moeder van de dader ook veroordeeld!
De dame in Zeist. was meermaals gevraagd om fysiek aan de kant te gaan. haar is verteld in een begrijpelijke taal dat haar man zou worden aangehouden en anders de Hond zou worden ingezet. Er was al een heftige fysieke handgereedschap geweest. De vrouw wilde geen gehoor geven, heeft meermaals zichzelf tussen de agente en de man geplaatst en op het filmpje zelf zie je ook nog een poging om dit rustig te doen. [ ik sta er niet achter ]
Jaap een watermeter zit toch bij de grond niet aan de muur 😅
Niet per se. Bij ons zit hij ook niet bij de grond
Geloven jullie in tweede kansen zoals bij Pols?
Zonde, dat geen van de luisteraars , inclusief mijzelf, een beterschapswens heeft gepost voor de kleine Gustav. Toch zullen veel luisteraars hebben meegeleefd met jullie gezin. ♥️ Sander, dat je zelfs tijdens zo'n heftige periode ( je kind in het ziekenhuis) nog de moeite neemt om een podcast voor ons op te nemen valt zeer te waarderen. Mijn complimenten voor jullie podcast die altijd scherp is en vol humor en waarin de liefde voor jullie gezinnen doorklinkt.