Dijkhoff & Segers
De noodopvangplekken zijn op dus het kabinet zit met een onmogelijke opgave. Laat het nou net Klaas zijn die in 2017 als staatssecretaris veel opvanglocaties gesloten heeft. "We sloten geen AZC’s om mensen buiten te laten slapen." Terwijl de woede en agressie in Loosdrecht bleef aanzwellen, was premier Jetten nergens te bekennen. Was zijn afwezigheid een politieke blunder? Iemand die wél lijkt te profiteren van de onrust is Gidi Markuszower. "Hij laat een nieuwe vorm van populisme zien." Tot slot bespreken we de Bulgarenfraude. Een déjà vu naar vijftien jaar geleden, toen eenzelfde schandaal de opmaat vormde voor het toeslagenschandaal. Dijkhoff & Segers is een podcast van Dag en Nacht voor Podimo.
211 afleveringen
Reacties
19Was Jettens afwezigheid een politieke blunder?
Zeker niet. Vertrouwen geven aan de rest van het kabinet en de partij is goed. En alles laten vallen voor iedere crisis (en tegenwoordig is alles een crisis) zou een slechte gewoonte zijn.
Hij had zich wat mij betreft wat steviger uit mogen laten, maar als je een werkbezoek aan de andere kant van de wereld ervoor afbreekt maak je het alleen maar groter.
Kom op zeg, dat hele migratie debat is compleet niet interessant. Het zou fijn zijn als de Nederlandse politica zich eens bezig gaan houden met de echte problemen zoals de stikstof crisis en de bouw crisis.
Het was een blunder geweest als hij was vertrokken uit het Caribische deel van het koninkrijk terwijl de portefeuille houdendeministers gewoon aanwezig zijn in Nederland
Nee natuurlijk niet. Je gaat geen staatsbezoek naar de eilanden afzeggen om aanwezig te zijn bij het dagelijkse politieke gekissebis van de kamer. De afgelopen 20 jaar is de kamer al geschokt over diverse onderwerpen en gaat dan weer over tot de dagelijkse gang van elkaar de maat nemen of open deuren intrappen in plaats van het probleem (zonder politiek gewin) op te lossen. Blijf lekker weg, er veranderd toch niks.
De enige manier om dit kabinet te laten slagen (2eK, 1eK en de polder) is door over links te gaan. Als je over rechts gaat, gaat 2eK makkelijk, 1eK moeilijk, maar kan je in geen mogelijkheid de vakbonden overtuigen voor het pensioenakkoord. Helaas heeft de VVD een klein clubje activistische leden, Klassiek Liberaal (even erg als XR) die liever het land ten gronde richten dan samenwerken met Pro
Als Haagse conservatorium student mocht ik destijds bij de openening van de nieuwe 2e kamer spelen. Wij zaten rechts in de kamer dus vlak bij Jan Maat. De gehele middag werd hij totaal genegeerd. Niemand gaf hem een hand of groette hem. De uitspraken van die Markuszower zijn vele malen erger. Waarom wordt hij niet meteen de 2e kamer uitgezet? Waarom wordt dit afgedaan met "zorgelijk en belachelijk"? Aandacht, interviewen, en eindeloos over praten NIET DOEN. DIrect ontslaan en geen podium geven.
En ja, Rob Jetten had kort maar krachtig moeten zeggen. Voor deze meneer is geen plek in de politiek.
Hoe wil je hem ontslaan? Hij is (helaas) democratisch gekozen
Ik weet dat dat niet kan (helaas) Maar totaal negeren en nergens bij betrekken kan wel. Was er niet ooit iets met een wapen?
Nederland heeft geen asielopvangcrisis, maar een bestuurscrisis. Door structureel overheidsfalen zijn burgers sceptisch geworden als het gaat om hun (lokale) overheid. Gemeenten dienen nu als prooi voor een groter wordende groep burgers die kennelijk enige vorm van geweld niet meer schuwt. De asielzoekers worden als zondebok gebruikt in plaats van dat we ons richten op de intergouvernementele bestuurscrisis.
Jazeker wel. Grote woorden met het kan maar eigen partij voor laten stemmen kan niet. We zien nu waar zijn belangen liggen en dat is niet Nederland. Teleurstelling is groot. Jarenlang worden er beloftes gedaan. En nu gaan we ons afhankelijk maken van een nog trager orgaan nl Europa om de instroom te beperken. Groningen nog steeds niet opgelost toeslagen niet opgelost. Genoeg om de leiding in te nemen ipv vanuit buitenland iets roepen.
Kunnen jullie de ‘asielcrisis’ misschien eens relativeren? Al jaren daalt de instroom vrij gelijkmatig en nemen incidenten af (simpelweg terug te vinden in cijfers van het CBS). Dat er een opvangcrisis is, dat is duidelijk. Kunnen jullie als gedachte-experiment eens proberen te beargumenteren waarom juist dit het probleem is?
Reizen hoort bij de taken van een premier maar de vrolijke beelden sloegen de plank mis gezien de sfeer in het land. Zelfde gold voor de blijmoedige optredens van Jetten en Bontenbal toen er een eerste concept akkoord lag. Ze zaten en zitten gewoon in een permanente formatie en zullen er keihard voor moeten werken. Het dreigen met dwang - een wet is sowieso dwingend trouwens - waarbij door een burgemeester niet geschroomd wordt ‘het leger’ als optie te noemen, helpt ook niet echt.
Ook de verwachtingen hoe een premier optreedt is ‘oude politiek’. Van centraal geleid, 1 is eindbaas, naar meer gedeeld leiderschap? Zodat meer mensen Eigenaarschap nemen (door alle partijen): dat levert dan goede gesprekken op. Hoop ik op. Maar op dit moment zijn vele nog bezig met “kiezers”.
Ik vind het fijn dat Dijkhof hier het verleden over de asielopvang even uit legt.
Als ik vandaag over het water naar de overkant loop, staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen ( L. Johnson)
Alies Pegtel moeten jullie uitnodigen! Echt een interessant boek
Was Jettens afwezigheid een politieke blunder?
De enige manier om dit kabinet te laten slagen (2eK, 1eK en de polder) is door over links te gaan. Als je over rechts gaat, gaat 2eK makkelijk, 1eK moeilijk, maar kan je in geen mogelijkheid de vakbonden overtuigen voor het pensioenakkoord. Helaas heeft de VVD een klein clubje activistische leden, Klassiek Liberaal (even erg als XR) die liever het land ten gronde richten dan samenwerken met Pro