I Hjertet på Danmark

Mens vi er her (7:17) - Maj mistede sin søn Victor: "Du prøver at holde sammen på dig selv, men har lyst til at skrige smerten ud!"

💜218257 min · 25. juni 2025
episode Mens vi er her (7:17) - Maj mistede sin søn Victor: "Du prøver at holde sammen på dig selv, men har lyst til at skrige smerten ud!" cover

Beskrivelse

De gamle filosoffer talte om døden som noget, vi skulle forberede os på. Acceptere. Og endda omfavne. Men når døden kommer i den helt forkerte rækkefølge, altså når man som forælder skal begrave sit barn, så er det enormt svært at finde rationalet i filosofien. For hvordan skal man overhovedet forstå, acceptere eller rumme det uretfærdige? Så med en vis nervøsitet i kroppen, og frygten for at stille spørgsmål, der gjorde mere ondt end gavn, parkerede jeg C3’eren ved Maj Kærs kontor. Historien er, at hun mistede sin 14-årige søn Victor til meningitis og igennem episoden tager hun os med gennem døgnets kaos, sorgen, men også gennem kærligheden og det håb, der på mirakuløs vis stadig står tilbage. Så spørgsmålet og det jeg forsøger at finde svar på i episoden er: Hvordan finder man mening i det uundgåelige, når ens verden kollapser natten over? Følg mig på LinkedIn [https://linkedin.com/in/jakob-sloth-linneberg-6b6470133]  Følg I Hjertet på Danmark på TikTok [https://www.tiktok.com/@ihjertetpdanmark?_t=8rC1NIPtKfB&_r=1] Følg mig på Instagram [https://www.instagram.com/podcastjakob/] Følg mig på LinkedIn [https://linkedin.com/in/jakob-sloth-linneberg-6b6470133]  Følg I Hjertet på Danmark på TikTok [https://www.tiktok.com/@ihjertetpdanmark?_t=8rC1NIPtKfB&_r=1] Følg mig på Instagram [https://www.instagram.com/podcastjakob/]

Kommentarer

2
Kitt

♥️♥️♥️ Bliver virkelig rørt over din fortælling. Men sidder også tilbage og tænker over Victor’s forløb. Håber der er blevet klaget over den behandling som Victor ikke fik fra start ♥️ Og nej man skal aldrig stoppe med at tale om Victor ♥️

BogBsmor
BogBsmor

Utrolig stærk og hård fortælling, forstår dig udmærket ❤️❤️ Og Victor er derude og giver dig små tegn 🙏🏽🥰 Det samme gør min elskede lillebror som desværre døde for 3 år siden han, giver os stadigvæk en masse tegn ❤️❤️

Prøv gratis i 14 dager

99 kr / Måned etter prøveperioden. · Avslutt når som helst.

  • Eksklusive podkaster
  • 20 timer lydbøker i måneden
  • Gratis podkaster

Alle episoder

165 Episoder

episode Den nat Bo blev den hængte mands søn: "Mor hører en ambulance, og så har han hængt sig i en affaldskælder henne på hjørnet" cover

Den nat Bo blev den hængte mands søn: "Mor hører en ambulance, og så har han hængt sig i en affaldskælder henne på hjørnet"

En vigtig advarsel, før vi overhovedet begynder: Denne episode handler primært om selvmord. Har du tanker om selvmord, så kontakt livslinjen på 70 201 201. Igennem længere tid levede Bo Øslunds far med bristede drømme og en tiltagende følelse af dyb meningsløshed. En følelse, som han dulmede med alkoholen, men som til sidst nåede et punkt, hvor han ikke kunne være i livet mere. For Bo ramte den virkelighed med ét enkelt telefonopkald. Beskeden om, at hans far havde taget sit eget liv, efterlod Bo tilbage som den hængte mands søn. Det blev starten på en tung sorg, som fik definerende betydning for det meste af hans fremtidige liv. Og der skulle gå rigtig, rigtig mange år, før han kunne sætte et endeligt punktum. Så de spørgsmål, jeg søger svar på i denne episode, er: Hvordan navigerer man igennem en sorg, der søger sin endelige afklaring? Og hvordan påvirker det et menneskes liv, at man skal leve videre som den hængte mands søn? Følg mig på LinkedIn [https://linkedin.com/in/jakob-sloth-linneberg-6b6470133]  Følg I Hjertet på Danmark på TikTok [https://www.tiktok.com/@ihjertetpdanmark?_t=8rC1NIPtKfB&_r=1] Følg mig på Instagram [https://www.instagram.com/podcastjakob/]

💜124. juni 20261 h 4 min
episode Svigtet mod Sheila (2:2) - Magtesløsheden: "Jeg har lyst til at spørge politiet, om de ikke vil tage mig væk herfra?" cover

Svigtet mod Sheila (2:2) - Magtesløsheden: "Jeg har lyst til at spørge politiet, om de ikke vil tage mig væk herfra?"

I sidste episode hørte vi om de første, dybe svigt fra Sheilas mor. Vi hørte om en lille pige, der desperat forsøgte at navigere i en konstant uforudsigelighed – og som blev efterladt med en tung byrde af skyld, skam og følelsen af altid at være i vejen. Og vi fortsætter, hvor vi sluttede den første del af Sheilas historie. Hun er stadig i skolealderen, og trives på ingen måde. Hverdagen er i forvejen rå, men herfra bliver det nærmest kun værre. Hendes mor møder et nyt slæng. Det betyder, at misbruget flytter væk fra de offentlige bodegaer og rykker ind i nogle “i gåseøjne” hjemlige omgivelser - dvs. fester i uhumske og alkoholiserede lejligheder, hvor der overhovedet ikke bliver sat grænser. Og her bliver Sheila vidne til det absolut mest voldsomme, de voksnes verden har at byde på. Et blodigt knivstikkeri. Og en voldtægt. Men midt i alt det voldsomme er det her også historien om et vendepunkt. For vi taler også om, hvordan Sheila brød mønstret og hvad det krævede at slippe fri. Følg mig på LinkedIn [https://linkedin.com/in/jakob-sloth-linneberg-6b6470133]  Følg I Hjertet på Danmark på TikTok [https://www.tiktok.com/@ihjertetpdanmark?_t=8rC1NIPtKfB&_r=1] Følg mig på Instagram [https://www.instagram.com/podcastjakob/]

💜😢38117. juni 202645 min
episode Svigtet mod Sheila (1:2) - De spæde år: "Hvem sørger for, at jeg får noget at spise?" cover

Svigtet mod Sheila (1:2) - De spæde år: "Hvem sørger for, at jeg får noget at spise?"

I sidste episode hørte du om konsekvenserne ved at vokse op i skyggen af flaskerne. Om den usynlige byrde, som alt for mange børn bærer i ensomhed, fordi det er for svært at tale om. Så derfor bryder vi i de næste to episoder tabuet igen. Du skal nu møde Sheila. Hun er, ligesom Thor, et bodegabarn. Med en rå og usminket ærlighed åbner hun op for en barndom, der aldrig nogensinde burde have fundet sted. Hendes opvækst var nemlig præget af alkohol i massive mængder, mens hun også har været vidne til vold, knivstikkeri og en voldtægt. Det er historien om et massivt, uforståeligt svigt – og om den skyld, den skam og den dybe følelse af aldrig at være god nok, som voksnes misbrug planter i et spædt sind Men det er også historien om at bryde mønstret. Om at finde en vej ud, selvom livets indledende kapitler var stopproppet med uretfærdighed. Så spørgsmålene, jeg forsøger at finde svar på i de næste to episoder, er: Hvordan finder et barn styrken til overhovedet at navigere i det konstante svigt? Og hvorfor lykkes det for nogle at kæmpe sig igennem og stå stærkere på den anden side? Følg mig på LinkedIn [https://linkedin.com/in/jakob-sloth-linneberg-6b6470133]  Følg I Hjertet på Danmark på TikTok [https://www.tiktok.com/@ihjertetpdanmark?_t=8rC1NIPtKfB&_r=1] Følg mig på Instagram [https://www.instagram.com/podcastjakob/]

💜😢68110. juni 202646 min
episode *Replay* Gitte lever med kræften: "Jeg får at vide, at den har spredt sig - og at jeg aldrig bliver rask igen." cover

*Replay* Gitte lever med kræften: "Jeg får at vide, at den har spredt sig - og at jeg aldrig bliver rask igen."

** Episoden blev første gang udgivet d. 11/6-2025 ** I denne episode taler jeg med Gitte, der lever med døden som en stille følgesvend. For da hun er i sin bedste alder, finder hun en knude under brystet. Det bliver starten på et langt og utilregneligt forløb med undersøgelser, ventetid og angst - hvor gode og dårlige nyheder hele tiden krydser hinanden og vender op og ned på håbet. En rejse, hvor døden ikke længere er noget, der sker for andre, men noget hun selv må lære at leve med som en del af livet. Så spørgsmålene og det jeg forsøger at finde svaret på i denne episode er: Hvordan lever man meningsfuldt, når man ved, at man aldrig bliver rask? Og hvordan føles det at få at vide, at man er kronisk syg - netop som man er begyndt at tro, at det værste er overstået? Følg mig på LinkedIn [https://linkedin.com/in/jakob-sloth-linneberg-6b6470133]  Følg I Hjertet på Danmark på TikTok [https://www.tiktok.com/@ihjertetpdanmark?_t=8rC1NIPtKfB&_r=1] Følg mig på Instagram [https://www.instagram.com/podcastjakob/]

💜😢85. juni 202652 min
episode Thor voksede op i skyggen af flaskerne: "Følelsen af skyld og skam var stor - og jeg følte mig forkert" cover

Thor voksede op i skyggen af flaskerne: "Følelsen af skyld og skam var stor - og jeg følte mig forkert"

Et ’bodegabarn’ er betegnelsen for at vokse op i et hjem med alkoholmisbrug. Og desværre er det stadig et enormt tabu for rigtig mange at tale om - selvom hvert tiende barn oplever det. I de næste tre episoder bryder vi tavsheden og du skal møde to mennesker med hver deres historie om at leve i skyggen af flaskerne. Thor, som du skal møde i denne episode, voksede op med både en alkoholisk mor og far. Hans barndom var styret af forældrenes misbrug og en konstant, opslidende uforudsigelighed. Men midt i afhængigheden skete der det, der desværre ofte sker: At barnet tager det hele på sine skuldre. For i sidste ende var det Thor, der stod tilbage og baksede med en skam og en skyld, som slet ikke hørte til hos ham. Så spørgsmålene, jeg forsøger at finde svar på i denne episode, er: Hvordan navigerer man overhovedet som et lille barn igennem så voldsom en uforudsigelighed? Og hvad er det egentlig, der gør, at Thor i dag har brudt mønstret og skabt et klassisk liv hvor forudsigeligheden er normen? Følg mig på LinkedIn [https://linkedin.com/in/jakob-sloth-linneberg-6b6470133]  Følg I Hjertet på Danmark på TikTok [https://www.tiktok.com/@ihjertetpdanmark?_t=8rC1NIPtKfB&_r=1] Følg mig på Instagram [https://www.instagram.com/podcastjakob/]

💜🔥2623. juni 20261 h 22 min