IEX BeleggersPodcast

Van beursraketten tot koersdrama's: de grote aandelenspecial

😢153 min · 8. maj 2026
episode Van beursraketten tot koersdrama's: de grote aandelenspecial cover

Description

Twee aandelenanalisten aan tafel en daar maken we dankbaar gebruik van door een hele rits aandelen te bespreken. Aandelen die kansrijk zijn, aandelen die deze week met cijfers kwamen, aandelen die duizelingwekkend hard stijgen en aandelen waar zich kleine en grote koersdrama's afspelen.  Ook de Straat van Hormuz komt - even - ter sprake, maar we spreken af de naam van een bepaalde wereldleider deze week eens niet te noemen...  De onderwerpen in deze aflevering van de IEX Beleggerspodcast:   * Een nieuw AEX-record en all time highs op Wall Street * 'Hyperbolische' stijgingen van chipaandelen en op de beurs van Zuid-Korea * Dilemma van de week: long of short in chipaandelen? * Waarom Shell werd afgevoerd van de High Conviction List * CSG ligt onder vuur van shortsellers. Terecht? * Rheinmetall: opvallende achterblijver * Winnaar en verliezer van de week: Aalberts en Pharming * Rondje kwartaalcijfers: Adyen, Philips, Ahold Delhaize, DSM-Firmenich, AMG, AB Inbev en Novo Nordisk * Waarom kreeg Martin een 1 voor zijn analyse van Novo N? * IEX Premium: 400 kooptips, 80% met winst afgesloten! * De favorieten van onze analisten Links uit deze podcast: * Waar eindigt de razende chiprally? [https://www.iex.nl/Artikel/863197/Waar-eindigt-de-razende-chiprally.aspx] * Implosie aandeel CSG: wat is er aan de hand? [https://www.iex.nl/Artikel/862920/Implosie-aandeel-CSG-wat-is-er-aan-de-hand.aspx] * Shell wachten enkele lastige kwartalen [https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/863414/Shell-wachten-enkele-lastige-kwartalen.aspx] * De Q1-analyses van Aalberts [https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/862882/Aalberts-overtuigt-weer-na-moeizame-periode.aspx], Adyen [https://www.iex.nl/Artikel/863223/Adyen-is-20-groei-genoeg-voor-koersherstel.aspx], Ahold Delhaize [https://www.iex.nl/Artikel/863164/Marktbeeld-wordt-grimmiger-voor-Ahold-Delhaize.aspx], DSM-Firmenich [https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/863208/Herstelfase-DSM-Firmenich-aangebroken.aspx], AMG [https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/863415/Verwachtingen-AMG-opvallend-voorzichtig.aspx], AB Inbev [https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/862995/Cijfers-AB-InBev-zijn-als-een-biertje-met-precies-twee-vingers.aspx] en Novo Nordisk [https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/862704/Morgen-wordt-een-spannende-dag-voor-Novo-Nordisk.aspx]

Comments

0

Be the first to comment

Sign up now and become a member of the IEX BeleggersPodcast community!

Get Started

1 month for 9 kr.

Then 99 kr. / month · Cancel anytime.

  • Podcasts kun på Podimo
  • 20 lydbogstimer pr. måned
  • Gratis podcasts

All episodes

301 episodes

episode Bekruipt jou ook zo'n top-van-de-markt-gevoel? artwork

Bekruipt jou ook zo'n top-van-de-markt-gevoel?

Slechts één van de drie beleggers aan de IEX-podcasttafel schreef in op SpaceX. Wie dat was hoor je in de nieuwste aflevering van de IEX Beleggerspodcast. Pieter Kort ontvangt daarin IEX-analist Hildo Laman en Value8-CEO en IEX-columnist Peter Paul de Vries. Met zo'n bezetting kan het gesprek alle kanten op, en dat blijkt ook, als we alle besproken onderwerpen op een rijtje zetten:  * Wie schreef er in op SpaceX? * Is een belegging in SpaceX fundamenteel te onderbouwen? * Hebben jullie ook zo'n top-van-de-markt-gevoel? * Volgende IPO-kandidaten: OpenAI en Anthropic * Nieuw record AEX: waarom presteert Amsterdam zoveel beter dan andere beurzen? * Is de volgende crisis weer een rentecrisis? * Peter Paul en Hildo blikken terug op hun jaartips voor 2026: Uber, Rheinmetall, Meta, Besi, ASMPT en Park Plaza Hotel Group * Dilemma: Oranje wereldkampioen, of...? * Aandelen: Basic-Fit, Aalberts, Value8, Knaus Tabbert * Welk Nederlands bedrijf wordt door de markt onderschat op dit moment? Bekijk of beluister de podcast via de player hierboven of ga naar Youtube of uw favoriete podcast-app.  Op 19 juni nemen we de IEX Beleggerspodcast op met publiek. Op de IEX Beleggersdag kunt u live aanwezig zijn tijdens die opnames, met onder andere fondsmanager Jeroen Blokland en Triodos-CEO Marcel Zuidam als gast. Het enige dat daarvoor nodig is, is een toegangsbewijs voor de IEX Beleggersdag. Die koopt u hier.  [https://beleggersdag.iex.nl/]  Volgende week: live vanaf de IEX Beleggersdag

😢212. juni 202658 min
episode Onbegrijpelijk hoge koersen? "De beurs is niet gek" artwork

Onbegrijpelijk hoge koersen? "De beurs is niet gek"

Op indexniveau leek er niet zoveel aan de hand, maar onder de oppervlakte gebeurde er van alles in de afgelopen beursweek. Pieter Kort duikt met IEX-analist Hildo Laman en special guest Mary Pieterse-Bloem van het Rabobank Investment Office onder de motorkap van de beurs: waar moeten we ons zorgen over maken en waar liggen nu de kansen? Deze week in de IEX Beleggerspodcast: * Dossier Iran: geen deal, maar ook geen paniek; hoe kan dat? * Centrale bankiers maken zich wél zorgen en staan klaar met rentewapens * Is AI ook een (onverwachte) bron van inflatie?  * De chiprally komt even tot rust, maar is hij ook uitgewoed? * Nvidia gaat in PC's * Zelfs cashflowkoning Alphabet gaat nu geld ophalen bij beleggers * Prosus, Tencent en verse AI-fantasie * Akzo Nobel en de overname die er nooit mocht komen * Wolters Kluwer leeft (een beetje) op; keerpunt? * Dilemma van de week: raket 1 of raket 2? * Luisteraarsvragen: een Spaans defensieaandeel en eenZwitserse verzekeraar, sector- en thema-ETF's en schone energie Bekijk of beluister de podcast via de player hierboven of ga naar Youtube of uw favoriete podcast-app.

😢15. juni 202652 min
episode Euforische eindfase van de bullmarkt? artwork

Euforische eindfase van de bullmarkt?

In de IEX BeleggersPodcast van deze week draait alles om aandelen die er een flinke rit op hebben zitten. Chipaandelen blijven maar stijgen, Akzo Nobel schoot met bijna 30% omhoog na een afgewezen overnamebod en smallcaps lijken bezig met een serieuze inhaalrace. Is die euforie gerechtvaardigd? Dat bekijken we ditmaal door zowel een fundamentele als een technische bril, met Hildo Laman (hoofd van het analistenteam van IEX) en Wouter Slot (technisch analist bij Tostrams). De presentatie is in handen van Jasperien van Weerdt. De onderwerpen in deze aflevering: * Opvallende nieuwtjes van afgelopen week * Akzo Nobel: dit speelt er rond het afgewezen bod van Nippon Paint en Sherwin-Williams * AI-euforie: blijven zitten of winst nemen? * Groeiversnelling Marvell * Cijfers Dell: is koersexplosie terecht? * Dilemma van de week: small- of largecaps? * Luisteraarsvragen: * Komende week Links uit deze podcast: * Analyse: 'Dat gaat zomaar niet, AkzoNobel!' [https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/865631/Dat-gaat-zomaar-niet-AkzoNobel.aspx] * Analyse van de cijfers van Marvell Technology [https://www.iex.nl/Premium/Adviezen/865691/Netwerktechnologie-van-Marvell-wint-aan-belang.aspx] * TA: AI-hausse stuwt chipsector naar nieuwe records [https://www.iex.nl/Artikel/865685/AI-hausse-stuwt-chipsector-naar-nieuwe-records.aspx] * TA: Deze Nederlandse index steelt de show [https://www.iex.nl/Artikel/865451/Beleggers-kijken-weer-vooruit-deze-Nederlandse-index-steelt-de-show.aspx] * Nieuws: 'Mistral overweegt om zelf chips te gaan ontwerpen' [https://www.iex.nl/Nieuws/865812/Media-Mistral-overweegt-om-zelf-chips-te-gaan-ontwerpen.aspx]

💜129. maj 202648 min