Mitä mielessä?
Tässä Mitä mielessä? -sarjan ekstrajaksossa kerron teille mun synnytyskertomuksen. Mikä meni suunnitelmien mukaan vai menikö mikään? Miksi oltiin viikko sairaalassa, ja mikä aiheutti nestekertymän sydämeen? Nämä kaikki ja PALJON lisää tässä pitkässä jaksossa, tervetuloa mukaan ❤️ Jaksossa nähdään myös kuvia sairaalasta. Rosannalta julkaistaan ylimääräinen jakso myös ensi viikolla.
78 episodes
Comments
65Huhhuh, mikä tarina, kiitos kun jaoit! Ja onneksi kaikki päättyi onnellisesti. Silti oon sitä mieltä, että kyllä tuo turvotus olisi pitänyt ammattilaisten huomata, että ei ole "normaalia".🫣 toivottavasti tieto kulkee sieltä teholta synnärille, että ehkä ensi kerralla samankaltainen tapaus huomataan. Onnea koko perheelle ja ihanaa vauva-aikaa!!
Kiitos paljon❤️
Oksitosiinisupistukset ilman lapsivettä on kyllä aivan horror verrattuna kehon omiin luonnollisiin supistuksiin🙈 neljäs synnytys itellä just tuommoinen vesien menolla käynnistynyt ja oksitosiinilla vauhditettu…ja ei voi verratakaan kolmeen aiempaan, jossa synnytys spontaanisti supistuksilla käynnistynyt.
Mulla ei oo mihin verrata, mutta teki se tiukkaa😂❤️
Muistan kun itsekin olin kovin "valmistautunut" mutta lopultahan kukaan ei voi päättää miten synnytys tulee menemään. Hyvä että suhtauduit sektioon noin hyvin, eikä ollut liikaa odotuksia itseltä 😊 Tärkeintä että vauva saadaan maailmaan turvallisesti 🥰 Ps. Taysissa sai Tens-laitteen käyttöön ilmaiseksi, mut ehkä käytännöt vaihtelevat. Itsellä se toimi alussa vain ihan hetken, joten olen ihan iloinen ettei mennyt omia rahoja😁
Oysissa sai myös tensin käyttöön nyt keväällä. Toki jos haluaa jo kotona käyttää niin sit täytyy vuokrata.
Se on tärkeintä🥰 meillä kuului se tens siihen meidän doulaukseen, en olisi ostanut sitä🥰
Ihanan vertaistuellinen jakso! Osasit kyllä liikuttavasti sanoittaa tuntemuksiasi. Meillä lähes samanlainen kokemus kaikkineen, OYS:ssa oli kyllä älyttömän hyvä hoito sekä äidille että vauvalle. ❤️ Onnea perheenlisäyksestä!
Kiitos paljon🥰
Hieno jakso, vaikka rankkoja ja liikuttavia kokemuksia teidän tarinassa. Kuvasit upeasti tunteita ja matkaasi. Itsellä 13vuoden takaa samantyyppinen käynnistely kokemus, infektio ja päätyminen kiireelliseen sektioon ja yöksi teholle. Ja vaikka 13v aikaa niin edelleen muistan nuo vahvasti kun kuuntelin tätä. Mutta kaikkea hyvää teidän perheelle ❤️
Kiitos paljon🥰🥰
Rosanna, sektiossa ei leikata vatsalihaksia poikki 😅, kannattaa ottaa selvää mitä siinä tapahtuu, ettei levitä väärää tietoa eteenpäin 🥰
Sanavalinnassa vähän värikynää mutta tosiaan sektio on valtava vatsan alueen leikkaus jossa hermoja menee poikki ja kalvoja leikataan. Eli tuntuu kyllä just siltä että ne olisi leikattu.😌
Kiitos kun jaoit. 🫶🏼 Osuvasti sanottu tuo ”Mun sydän ei ookkaan enää mun kehon sisällä” ❤️
Eikö🥹❤️❤️
Niin paljon samaa oli mun esikoisen synnytyksessä. Synnytys käynnistyi kotona vesien menolla pe-la yönä. Lauantaina alkoi sairaalassa käynnistys urakka. Oksitosiini tuli tutuksi ja ne "hemmetin käyrät" mitkä esti vapaamman liikkumisen. Pääsin 8cm auki kunnes kohtu tulehtui ja päädyttiin kiireelliseen sektioon. Tyttö syntyi ma-ti yönä sektiolla, painaen 4455g.
Oi aikalailla saman painoinekin😍❤️
Kiitos kun jaoit synnytystarinan❤ Olipas teillä rankka alku, niin pitkän synnytyksen ja sit viel sen sun sairaala reissu päällä, onneksi nyt kaikki hyvin🙏
Kiitos paljon❤️❤️
Itse oksensin 12h sektion jälkeen sen haavan kanssa. Se varmasti lisäsi sektion jälkeistä kipua ja hidasti toipumista😌 Mielestäni neuvolassa puhuttiin ihan liian vähän sektiosta etukäteen. Minulle myös tehtiin kiireellinen vauvan sykkeidenlaskun takia.
Muistelen, että me puhuttiin siitä neuvolassa mutta ei paljoa ja mä ainakin itse sivuutin sen täysin😳 onneksi meni silti hyvin👍🏻
erittäin huono jakso kuunnella meikkauksen lomassa 😭😭😭 eniten onnea teille💘
Ihana🥰 kiitos
Voi Rosanna olipahan aika hurjaa ❤️🩹 Ihanasti sanoitit koko tarinan 🥹 😇 Niin paljon onnea ihanimmasta äitienpäivälahjasta 💙
Paras lahja🥰
Kiitos kun jaoit tarinasi! Mä täällä itku kurkussa kuuntelin. Mua aina koskettaa kaikkien synnytykset kun tietää miten merkityksellistä se on ja muuttaa kaiken. Äitiys on parasta maailmassa❤️
Ihana❤️
Kiitos, oli kiva kuunnella, olet todella rakastava äiti lapselle. Onnea koko perheelle!💓
Uskomaton synnytyskertomus, kiitos, kun jaoit, liikutuin kovasti❤️pystyin samaistumaan monessa kohtaan, alku meni hyvin samanlailla, mutta jouduttiin hätäsektioon.. olen kiitollinen kaikesta hoidosta mitä tuolloin sain synnytyksen jälkeen..❤️🙏Kaikkea hyvää teidän perheelle❣️
Ja pakko vielä sanoa, että ihanaa, kun sun kanssa on käyty tilannetta läpi jälkikäteen! 🥰 Minä sitä toivoin myös, mutta ei oikein kukaan osannut. Se jäi sitten vaivaamaan aika pitkäksi aikaa. 🥹 Ja tiedän tuon itkun, kun itse joutuu sairaalaan😥 toki itse en ollut, kun vauva oli noin pieni. Jouduin silloin, kun vauva oli 6kk ja 9kk ja molemmilla kerroilla 1vkon. Itkin vain sitä, kun pelkäsin imetyksen loppuvan ja tosi "empaattinen" hoitaja sanoi mulle "no sitten se loppuu" 🙄
Mutta sitä tunnetta ei voi sanoin kuvailla, kun on pakko olla ilman omaa vauvaa. Ja luotan kans mieheni 100%, ettei siitä ole kiinni. Meillä ei vauva hyväksynyt tuttipulloa enää 4kk jälkeen, niin se oli yksi iso huoli mm 😅
Onpa ihanaa että kaikki kääntyi lopulta hyvin ja sait hyvää hoitoa 💓
Kiitos❤️
En oo vielä kuunnellut aivan loppuun asti, mutta pakko tulla sanoo, että tiedän mistä puhut! 🤭 Mulla 4vrk käynnistettiin, oli ballonkia, kalvojen puhkaisu, misoprotsoli (tms) ja oksitosiinitippa melkein 2vrk. 🥹 Oksitosiinitippa on hirveintä mitä tiedän, sillä ne supistuskivut olivat infernaaliset! En saanut lainkaan kipulääkettä ilokaasun lisäksi, vaikka meinasin menettää tajun supistuksista. 😳
Ei ole synnytys heikommille, ollaan me naiset vaan mielettömiä😍💪🏻
Onnea💙 Hienosti kerroit ja termitkin hallussa. Aivan kuin minun tarinani 21v sitten. Syntyi 42+0 tyttö sektiolla. En auennut kuin 4cm. Minulla kuume sekä tulehdusarvot koholla. Vedet oli menny pari päivää aiemmin... Tulehdus siirtyi vauvaankin. Hän oli teholla viikon tipassa. Minä sain jäädä osastolle myös, kävin välillä imettämässä vauvaa teholla ja palauduin osastolla. Päästiin juuri näin juhannuksen alla kotiin.
Hurja homma, onneksi lopussa kaikki hyvin🥰
Supere ihana jakaso🥰
Kiitos paljon🥰
Omalla kohdalla esikoisen kanssa oli myös kunnon maratonsynnytys, samaistun niin tohon turhautumisen tunteeseen ja oman kehon sättimiseen siinä tilanteessa ku tuntuu että mitään ei tapahdu. Onneksi menin myös avoimin mielin tilanteeseen, koska siinä tarvi kyllä jos minkälaista sirkustemppua että ei motivaatio loppunu kesken. 😅 Toinen lapsi tuli sitte näytöstyyliin niinku vesiliukumäestä hups vaan. 😂 Täysin erilaisia kokemuksia mutta kumpiki lopulta huikeita. Hurjasti onnea vauva-arkeen! 🩷
Se on jännä miten voikin olla niin erilaiset synnytykset samalla ihmisellä 😅 ja kiitos paljon🥰
Hurja kokemus. Itsellä tosi samanlainen eka synnytys. Tosin outoa että olit heräämössä yksin ja vauva ei ollut rinnalla. Meillä oli vauva mitattavana vaan pari minuuttia ja sit oli ihokosketuksessa mun kanssa ja alotettiin imetys tunnin sisällä. Mut kiva että maito nousi nopeesti, vähemmän stressattavaa☺️
Perheheräämö ei ollut vapaana ja siksi vauvs oli isin kanssa ihokosketuksesss❤️
Itsellä melko samanlainen tarina.synnyteltiin 4päivää. Vedet meni ja käynnistettiin . Lopulta hän syntyi kyllä alakautta. Unettomia öitä ja korkea kuume ja syömättämyys ja juomattomuus leikkauksen varalta uuvutti! Ponnistus vaihe tunnin. Mutta palkinto oli tietty paras ! Onnea vielä teille 🥰
Kiitos paljon❤️❤️
Kiitos vertaistuesta ja tarinan jakamisesta sekä suuret onnittelut uudelle äidille ♥️ Oma tarina esikoisen synnytyksestä on lähes vastaava oksitosiniista kuumeen nousuun jne jne. Pettymys ja turhautuminen omaan kehoon oli vahvasti läsnä, kun avautuminen tyssäsi omalla kohdalla 5cm:n..Terve vauva sylissä lopulta oli paras palkinto ♥️
Tärkein se palkinto❤️
Muistan kun mulla meni vedet ja sit niitä myös tippui sen jälkeen. Luulin jonkun aikaa, että mun lantionpohjan lihakset lakkasivat toimimasta ja tuli pissaa housuun. 😅😂
Joo hämmennys oli läsnä😅
Minunkin ensimmäinen synnytys hyvin samankaltainen. Sektio oli kyllä lopulta helpotus, kun monta päivää tuskissaan ollut eikä etenemistä tapahdu.
Kyllä varmasti❤️
Kiitos kun jaoit 💜
❤️
Ihana rehellinen ja inhimillinen jakso ❤️ liikutuin monta kertaa. Oman raskauden aikaan ohitin myös kaiken materiaalin sektiosta, koska en ollut sektioon menossa mutta kuinkas ollakaan kiireelliseen päädyttiin. Se ei ollut pettymys vaan toi maailman tärkeimmän asian maailmaan. Onnea vielä pienestä pojasta 🩵
Näin just❤️❤️
Kiitos kun jaoit oman synnytyskokemuksesi, sanoitit ajatuksiasi niin kauniisti ❤️ melkoinen tapahtumasarja sulla takana, oot ollut super vahva ja rohkea ❤️ paljon onnea teille pienestä ihanasta vauvasta ja ihanaa vauva-aikaa ❤️
Kiitos paljon❤️❤️
kiitos kun jaoit tarinasi🙏hyvää kesää teille ja kaikkea ihanaa❤️
Kiitos paljon❤️❤️❤️
Itellä kans ekas synnytykses paljon samaa, vedet tiputellu, ei lähe iteksee käyntii, käynnistys ja oksitosiinii pumpattu. Hemmetin pitkä synnytys ja aivan loppu. Toinen lähteny itsellään ja omat supistukset niin paljon helpompia, kuin keinotekoiset. Muutenkin vuorokauden kestää kipua helpommin, kuin usean päivän. Että ärsytti, kun joku, johon ei ole pumpattu oksitosiinia, sanoo siihen, että ihmisillä on eri kipukynnys🙈
😅😆😆 sos.
Itselle myös epuduraali oli semmonen mitä en alunperin halunnut, mutta sit päätinkin ottaa sen ja se auttoi ja pääsi lepäämään jonka kautta synnytyskin alkoi edistymään.😇
Tilanteen mukaan❤️💪🏻
Mun keskimmäisen synnytys oli melkolailla samanlainen ja sektioon pääty 🥲🫶🏻
Ei mua loppupeleissä haittaa sektioon päätyminen, näin oli paras meille🥰
Huhhuh, mikä tarina, kiitos kun jaoit! Ja onneksi kaikki päättyi onnellisesti. Silti oon sitä mieltä, että kyllä tuo turvotus olisi pitänyt ammattilaisten huomata, että ei ole "normaalia".🫣 toivottavasti tieto kulkee sieltä teholta synnärille, että ehkä ensi kerralla samankaltainen tapaus huomataan. Onnea koko perheelle ja ihanaa vauva-aikaa!!
Oksitosiinisupistukset ilman lapsivettä on kyllä aivan horror verrattuna kehon omiin luonnollisiin supistuksiin🙈 neljäs synnytys itellä just tuommoinen vesien menolla käynnistynyt ja oksitosiinilla vauhditettu…ja ei voi verratakaan kolmeen aiempaan, jossa synnytys spontaanisti supistuksilla käynnistynyt.