Radio Oranje
Met een succesvolle film en eeuwigdurende musical kent heel Nederland het verhaal van de Soldaat van Oranje: Erik Hazelhoff Roelfzema. Als Engelandvaarder vluchtte de jonge Leidse student uit Nederland om de regering te helpen contact te leggen met het verzet. Het leverde een heldhaftig verhaal op, met hele smeuïge scènes. Zo werd Erik in de film afgezet op het strand van Scheveningen. Om een feestje in het Kurhaus binnen te komen, had hij onder zijn wetsuit een net pak aan. Besprenkeld met alcohol strompelde hij de Pier op. Een mooi verhaal, maar is het echt gebeurd? In deze serie van Radio Oranje vertellen we over drie mythes uit de oorlog. Volgende week hoor je het verhaal van Tijmen over de Duitse propaganda, die ons deed geloven dat de wapens en verdediging van de Duitsers superieur waren. – Radio Oranje is een podcast voor Podimo. De muziek is van KLOAQ en het artwork is gemaakt door Yvonne Kroese. De montage wordt gedaan door Thom Aalmoes.
95 episodes
Comments
11Ik ben ook een van de Nederlanders die nog nooit naar Soldaat van Oranje de musical is geweest. 😂
Ik ook. Sowieso niet naar een musical.
Ik heb voor de 3e keer in 1,5 jaar deze podcast van begin tot eind geluisterd… 🤓
Wauw!
Hier ook twee luisteraars die niet behoren tot ‘iedereen in Nederland heeft de musical al gezien’ ☑️
Misschien is de Nederlandse speelfilm De Oost wat meer wat voor Andrea
Die heb ik nog nooit gezien!
Ja verraad was ook mijn favoriet! Maar mythes…wauw 🙏🏼🙏🏼 eindelijk de mythe over Soldaat van Oranje 👍🏼
Geweldige podcast! Nog een klein puntje, Erik de Jong heette eigenlijk Ernst de Jonge. Hij was de oom van mijn opa en er gaan nog altijd verhalen over hem rond in onze familie. Had een zeer bijzonder leven in studententijd/als olympisch roeier en in het verzet. Bij mijn opa staat ook nog een boekje waarin veel van deze verhalen opgeschreven zijn. Ik denk te niche voor deze podcast, maar mocht er interesse zijn altijd welkom! Ga zo door :)!
Ik ben ook een van de Nederlanders die nog nooit naar Soldaat van Oranje de musical is geweest. 😂
Ik heb voor de 3e keer in 1,5 jaar deze podcast van begin tot eind geluisterd… 🤓