Lyden Af Et Bedre Liv By Mannah

Uopfordret Solo - Sig du også kan finde en plads til mig

💜😂927 min · 16 de abr de 2026
Portada del episodio Uopfordret Solo - Sig du også kan finde en plads til mig

Descripción

her er lidt digteri med et kærlighedsomkvæd, der bare gerne vil bryde (lidt) igennem, plus et opgør med alder – ikke så meget alders-fascismen, men det er mere det, at vi lader hinanden have den oplevelse i og af tid, som vi har, også selvom vores egne dage (i den alder, men vi har så aldrig haft den alder, er min pointe) så helt aldeles mere ignorante ud, og det derfor er svært at begribe at en på den alder, vi selv havde i vores alarmerende dumme år, nu er vores chef, mentor, lærer....den er svær, afsindig svær, men den er vigtig at komme over. Nu. Vi er ikke de samme, du er ikke den samme, tiden har revet dig ud af et magasin, andre ud af et andet- og lige nu, hvad med det katalog vi er i nu? Der er fx guden Christopher som jeg referer til i den her og som har digtet den flotte overskrift. ps hvis indholdet i denne solo er noget for dig er du måske også til dette skriftlige indslag, der drejer med de samme tandhjul: https://therapeuticastrologer.substack.com/p/star-jeg-ved-busstoppestedet-hvor kh mannah fra et sted under dine sko eller bil

Comentarios

0

Sé la primera persona en comentar

¡Regístrate ahora y únete a la comunidad de Lyden Af Et Bedre Liv By Mannah!

Empezar

2 meses por 1 €

Después 4,99 € / mes · Cancela cuando quieras.

  • Podcasts exclusivos
  • 20 horas de audiolibros / mes
  • Podcast gratuitos

Todos los episodios

482 episodios

Portada del episodio #430 - Erik B. Smith: "Engang var jeg nødt til at finde mig i det. Det har jeg ikke haft lyst til siden" - Gestaltterapi og Refleksion over Et Livs Kampe

#430 - Erik B. Smith: "Engang var jeg nødt til at finde mig i det. Det har jeg ikke haft lyst til siden" - Gestaltterapi og Refleksion over Et Livs Kampe

Jeg har inviteret Erik B. Smith til en livshistorie-refleksion, da han har 45 års erfaring med gestalt-terapi, han både har haft spændende forskellige karrierer, og han i senere tid har startet og drevet samtlige gestalt-terapeutiske skoler. Vi optager 3 dage før hans 87-års fødselsdag, og jeg nyder jo bare, at han med den alder vil dele med os af sine erfaringer. Vi lægger ud med at tale gestaltterapi, så går vi over til minder og læringer fra Folketinget og Eriks tid som rektor. Selvom vi har et lille overlap, da jeg er uddannet socialrådgiver, og det var på sådan en skole, han var rektor, kender jeg ikke de fleste, han nævner, men det er lige meget for mig, og jeg håber, at du som lytter også vil hænge på - også når jeg kommer til at sige Stefan hermansen frem for bare Hermann, hvilket nok ville gøre det lettere at genkende hvem jeg mente.... Samtalen er fyldt med guldkorn og muligheder for at se tilbage i tid ift sociale forhold, hvilket jo altid er godt til at sætte nuet i relief. Erik er i sit tredje Saturn Return. Han har dog Saturn i slutningen af tegnet, så det varer lige 2 år endnu – men der er det godt med en life review, hvor man ser på det, man gjorde, og ikke gjorde. Saturn relaterer sig også til autoriteter, og når den er i Vædderen, søger man at blive sin egen leder. Det er en stærk autoritet, der fortsætter kampen ved at have en plan og gøre det, der skal til. Vi taler også mere under denne tendens om, hvordan Erik er opdraget ind i den forholdemåde. To andre ord, der er vigtige for Erik, saturnske ord, er ANSVAR og RESPEKT, som han er inde på i samtalen nogle gange, og på et tidspunkt reflekterer han over, at han ikke har givet op, hvilket er en god Saturn i Vædderen-kvalitet – at gøre ilden bæredygtig, blive ved selvstændigt og ikke bare følge ordrer, men samtidig med høj etik, så det kan bære over tid. Med Saturn i Vædder er det udfordringen at afgøre hvor meget kraft/styrke der skal til så man hverken bruger for lidt eller for meget styrke til en given opgave. Erik taler netop en periode hvor han lå i konstant krig - Sammen med andre signaturer i Eriks horoskop giver det også mening at han har rige erfaringer med aggression og at andres vrede har ramt ham, hvilket har lært ham meget om konflikter og det at forholde sig konstruktivt til vrede. Lyt med hvis du er nysgerrig på gestalt terapi og det øvrige samfund. Tak fordi du lytter med!! LINKS https://www.gestaltinstitut.org/copy-of-etiske-regler [https://www.gestaltinstitut.org/copy-of-etiske-regler] https://youtu.be/APmuyixzDCg [https://youtu.be/APmuyixzDCg] https://www.mannahguldager.com/ [https://www.mannahguldager.com/]

💜125 de jun de 20261 h 59 min
Portada del episodio #429 - Maria Durhuus: Du Må Ikke Dø i Stilhed - Om Unge, Opioider og Et System, Der Ikke Lytter

#429 - Maria Durhuus: Du Må Ikke Dø i Stilhed - Om Unge, Opioider og Et System, Der Ikke Lytter

"Jeg har aldrig mødt en lykkelig stofmisbruger" skriver min gæst i dag, Maria Durhuus, i bogen vi taler om i dette afsnit, som handler om unge i de mere skjulte misbrug, hvor man langsomt dør af at stoppe med at trække vejret*, et misbrug der i høj grad normaliseres kulturelt og derfor er der fare for, at vi ikke får hjulpet i tide. Som Maria skriver: "Når vi taler om opioider og unge, glemmer vi ofte, hvor stor en rolle kulturen spiller. Stofferne flyder i sangtekster og musikvideoer, ikke med advarsler eller beskrivelser af afhængighed og ødelæggelse, men iscenesat som noget, der får dig til at lette. Noget, der gør livet behageligere og får dig til at virke cool, rolig og ovenpå." Maria Durhuus har en lang baggrund indenfor området som sygeplejerske og så har hun været politiker, senest i folketinget. Selvom jeg i det her afsnit afslører min selvforståelse som komplet uhæmmet, vidste jeg ikke forinden, om jeg turde spørge hende til hvordan de politiske erfaringer var for hende mere personligt, men jeg gad ret godt vide det.. den stigende grundlæggende mistillid til det politiske system er der af en grund og jeg har selv svært ved at se hvordan man kan trives i det et miljø med magtinteresser, facade og så meget spil før det ægte. MEN heldigvis kommer Maria selv ind på det, og så får vi åbnet for emnet, særligt kommer vi ind i det, i den sidste afdeling, hvor vi arbejder med astrologi og tarot for at forstå lidt af hvad Maria Durhuus skal nu, efter ikke at være blevet valgt ind til en sindssyg runde af år på christiansborg igen. Men alt det kommer - Først taler vi om et af mine totale yndlingsemner, nemlig de gode mennesker der desværre havner i et misbrug af den ene eller anden grund, for det handler hendes bog om. Særligt om de unge. Fx taler vi om: -Hvad det særlige er med unge og misbrugsbehandling i dag -Hvor de unge kan henvende sig, og hvorfor er det at center for rusmiddelforskning har nægtet at problemet fandtes? -Hvordan afhængighed ikke kun er et individuelt problem, men et produkt af systemer, der er større end nogen enkelt aktør -Hvad vi skal kigge efter for at spotte et pillemisbrug -De forskellige årsager bag misbrug, og hvorfor unge ikke bider på den behandling der findes nu -og som nævnt kulturens rolle i det, både musik og 50-årige fødselsdage hvor narko åbenbart også kan normaliseres -Hvad er det der gør, at vi brug for de rusmidler overhovedet, hvad gør at vi ikke ønsker at mærke os selv eller andre? Og kan vi finde nogle løsninger der er lige så kloge som ungdommen faktisk er i dag? -Astrologisk taler vi om vædder-vægt aksen mest, hvor at vædder er der hvor du har din egen energi og vægten søger den i andre, og hele den kombination af selv-orientering og orientering mod andres synspunkt er vigtigt til at få en god debat og få skred i tingene så de forandrer sig. Jeg kommer også med et godt bud på en politiker ven til Maria, dog kommer det bud lige en anelse sent, da hun først spontant kritiserer ham, men måske er kritik en god start for en samtale der vil noget??? Tak af hjertet for at være med!! *Tjek det her citat fra bogen: "Et af de farligste aspekter ved opioider er, at kroppens evne til at trække vejret påvirkes. Opioider sænker aktiviteten i de dele af hjernen, der styrer åndedrættet, og det er netop denne virkning, der fører til overdosis og død. Ved høje doser kan vejrtrækningen helt ophøre – ofte stille og uden kamp – hvilket gør det svært for pårørende eller medbrugere at opdage en overdosis i tide." Find Maria Durhuus her: https://mariadurhuus.dk/ [https://mariadurhuus.dk/] bogen vi taler om her: https://www.frydenlund.dk/du-ma-ikke-do-i-stilhed-21723 [https://www.frydenlund.dk/du-ma-ikke-do-i-stilhed-21723] Mig selv her: https://www.mannahguldager.com/ [https://www.mannahguldager.com/] YOUTUBE versionen her: https://youtu.be/Y5sBG0x-Ju8 [https://youtu.be/Y5sBG0x-Ju8] Find mig på podimo her: https://podimo.dk/lydenafetbedreliv [https://podimo.dk/lydenafetbedreliv]https://podimo.dk/therapeuticastrologypodcast [https://podimo.dk/therapeuticastrologypodcast]https://podimo.dk/mystikerbymannah [https://podimo.dk/mystikerbymannah]

💜122 de jun de 20261 h 37 min
Portada del episodio #428 - Tarot og Astrologi og lidt mere Hotel Romantik - Karin Sølby - Segment 2

#428 - Tarot og Astrologi og lidt mere Hotel Romantik - Karin Sølby - Segment 2

"Det handler ikke altid om at blive vejledt og vi har heller ikke altid BRUG for at blive vejledt. Det handler om at mærke IND på kortet (...) Det handler også om at lære at turde stole på sig selv. Vi kan ikke springe nogle processer over. (...) ERFARING er jo også nogle dumheder eller fejl, du har begået tidligere. Det er det, du står på, når du så kan tale tydeligere, og det KAN vi ikke lære af en maskine eller af andres erfaringer". Citat fra min gæst i dette afsnit cirka 45 minutter inde. DET HER er sidste afdeling af mit møde med Karin Sølby. Nu hvor jeg har hende i studiet, benytter jeg lejligheden til at stille et par spørgsmål om tarot, for hun er i den grad erfaren i den verden. Som hun siger da vi begynder afsnittet "Nu er jeg på hjemmebane!" Det er en rig og givende samtale om symbolsprog i flere former, men vi er samtidig også begge to optaget af Hotel Romantik, så det emne sniger sig ind - bl.a. fordi jeg vildt godt gad at se de andre deltageres horoskoper og forstå dem fra den vinkel også. Karin kommer med mange spændende pointer, blandt andet at det er vigtigt for hende ikke at kalde det spådomskunst. Til gengæld påtager hun sig gerne betegnelsen heks! Personligt føler jeg, at jeg lærer Karin mere og mere at kende, og jeg forstår hvad hun mener med, at hun kan være meget privat (det siger hun i første samtale), for selvom jeg har kendt hende i flere år, forstår jeg først nu, hvem hun egentlig er, og jeg vil foreslå betegnelsen sandsigerske! Eller sandhedssiger. Det er jeg kommet på efter den læsning hun gjorde af mig, hvor det helt sikkert ikke kun var kortene hun brugte, og hvor hendes energi inviterede noget lidt privat frem i mig. Et sår i hvert fald, og det er skorpionens kraft brugt i en kærlig ramme af tarat-læsning eller energi-læsning - som så gerne skal føre til forvandling på et dybere plan. Vi taler om afdøde kontakt og i det hele taget kontakt til andre væsener, de forskellige regler for tarot, om healing, om det at finde sit sæt kort, om gode spørgsmål til tarotlæsninger, blindspots og til sidst er det så at læser vi hinanden, hvor vi fx begge trækker en 5'er, som vi har talt om - inden- at det ikke bare er smerte, men intentionen om massiv transformation. Fun fact: Karin har et system, hvor klienten skal sige stop, på et tidspunkt, når det er læseren der blander kortene. Der har jeg så lige redigeret 10 minutter ud, for jeg sad bare og ventede og havde fuldstændig glemt alt om at sige stop!! Et andet en slags fun fact er at Karin spørger kortene om, hvad der skal til at for at finde kærligheden.... spændingen fortsætter....!!! (fra det vi talte om i første segment) Og jeg må indrømme at det blev en afgrænset læsning fra min side - jeg var jo pinligt bevidst om at hun har 30 års erfaring med tarot læsninger, så det føltes lidt skræmmende at skulle udtale mig... Jeg tror bare at det ER sådan - folk på "hotel romantik alderen" er bare mere øvede (bedre!) og det afkræver da en vis respekt!! Jeg håber, du nyder det gode selskab og finder inspiration til at bruge symboler til din egen hverdags små og store gåder ..men det gør du sikkert allerede, hvis du finder den her interessant. LINKS: Karin Sølby: http://tarotmedhjertet.dk/ [http://tarotmedhjertet.dk/] Mannah: https://www.mannahguldager.com/ [https://www.mannahguldager.com/] Bogen Karin har skrevet: https://astrologi.dk/shop/tarot-med-hjertet-karin-soelby/ [https://astrologi.dk/shop/tarot-med-hjertet-karin-soelby/] Youtube edition: https://youtu.be/99Hs5ojuMZE [https://youtu.be/99Hs5ojuMZE]

💜129 de jun de 20261 h 0 min
Portada del episodio #427 - HOTEL ROMANTIK med Karin Sølby - Segment 1

#427 - HOTEL ROMANTIK med Karin Sølby - Segment 1

Hotel Romantik er realityshow når det er bedst! Ja det fandt jeg (Mannah) kun ud af fordi Sofie Linde blev kritiseret, en kritik jeg slet ikke kan forstå, for jeg synes hun taler præcis som hun plejer, så på den måde var falsk markedsføring, men jeg er personligt taknemmelig for den alligevel, for ellers havde jeg ikke fundet OG FALDET pladask for det DR serie- eksperiment HOTEL ROMANTIK- og det betyder: Hvis du har set sæson 2 af Hotel Romantik, så er det her afsnit totalt for dig - ellers er det nok lidt for internt-kedeligt. Men du er altså virkelig velkommen uanset, please join us, jeg ville bare lige advare. MED OS HAR VI tarot-master Karin Sølby, som også er podcaster på Tarot er Hot og bare generelt en ven af huset, som man siger. Men hun har jo så også været med i et helt andet hus, Hotel Romantik, og det opdagede jeg præcis samtidig med at der kom tarotkort på bordet i. Så blev jeg nødt til at se ekstra opmærksomt med på reality-programmet, og jeg siger jer, jeg har grint og grædt i lange baner med de mennesker, så det er meget særligt at få lov til at tale ud med Karin om meget af det, der foregik på det romantiske hotel. Man kan argumentere for at jeg er lige lovligt investeret i Karins kærlighedsliv nu, det må være spejlneuronerne.... DU VIL HØRE OM en moden form for kærlighedssøgen præget af alle de livserfaringer der ligger forud for "Hotel Romantik-alderen" (et term jeg prøver at udbrede), og om at opdage noget dybere om sig selv i processen - alt sammen med mikrofoner på. Vi vælger at lave et separat afsnit om Tarot og Astrologi, så det afsnit kan du finde lige efter det her- nu hvor jeg har en Tarot ekspert med mig har jeg nemlig lige et par spørgsmål til det også. LINKS: Karin Sølby: http://tarotmedhjertet.dk/ [http://tarotmedhjertet.dk/] Mannah: https://www.mannahguldager.com/ [https://www.mannahguldager.com/] Hotel Romantik: https://www.dr.dk/drtv/saeson/hotel-romantik_588280 [https://www.dr.dk/drtv/saeson/hotel-romantik_588280] dette afsnit på youtube: https://youtu.be/PHKZ4oS7qRU [https://youtu.be/PHKZ4oS7qRU] Vores andet afsnit sammen: https://youtu.be/99Hs5ojuMZE [https://youtu.be/99Hs5ojuMZE]

💜🔥118 de jun de 20261 h 18 min