De Dag

De Dag

Waarom Netanyahu niet (altijd) meer naar Trump luistert

💜121 min · 23 de jun de 2026
Portada del episodio Waarom Netanyahu niet (altijd) meer naar Trump luistert

Descripción

Tijdens de onderhandelingen tussen de VS en Iran over een vredesakkoord is hét hete hangijzer of Israël zich terugtrekt uit Zuid-Libanon. Maar premier Netanyahu lijkt zich niets van Amerika aan te trekken. Hij zegt dat Israël niet van plan is zich terug te trekken.  Oud-Israël-correspondent Inez Polak vertelt in de podcast over de meer dan getroubleerde relatie tussen Trump en Netanyahu. Die aanvankelijk juist 'beste vrienden' waren.  Hoewel de VS en Israël historisch warme banden hebben, verliep de relatie tussen Amerikaanse presidenten en Israëlische premiers wel vaker stroef. Maar altijd kwamen ze er met elkaar uit. Toch zijn de tijden volgens Polak veranderd en lijkt er op meerdere niveaus een kentering te zijn.  Reageren? Mail dedag@nos.nl Presentatie en montage: Elisabeth Steinz Redactie: Lars Hulshof en Marco Geijtenbeek Eindredactie: Rosanne Sies

Comentarios

0

Sé la primera persona en comentar

¡Regístrate ahora y únete a la comunidad de De Dag!

Prueba gratis

Empieza 7 días de prueba

$99 / mes después de la prueba. · Cancela cuando quieras.

  • Podcasts solo en Podimo
  • 20 horas de audiolibros al mes
  • Podcast gratuitos

Todos los episodios

299 episodios

episode Waarom Netanyahu niet (altijd) meer naar Trump luistert artwork

Waarom Netanyahu niet (altijd) meer naar Trump luistert

Tijdens de onderhandelingen tussen de VS en Iran over een vredesakkoord is hét hete hangijzer of Israël zich terugtrekt uit Zuid-Libanon. Maar premier Netanyahu lijkt zich niets van Amerika aan te trekken. Hij zegt dat Israël niet van plan is zich terug te trekken.  Oud-Israël-correspondent Inez Polak vertelt in de podcast over de meer dan getroubleerde relatie tussen Trump en Netanyahu. Die aanvankelijk juist 'beste vrienden' waren.  Hoewel de VS en Israël historisch warme banden hebben, verliep de relatie tussen Amerikaanse presidenten en Israëlische premiers wel vaker stroef. Maar altijd kwamen ze er met elkaar uit. Toch zijn de tijden volgens Polak veranderd en lijkt er op meerdere niveaus een kentering te zijn.  Reageren? Mail dedag@nos.nl Presentatie en montage: Elisabeth Steinz Redactie: Lars Hulshof en Marco Geijtenbeek Eindredactie: Rosanne Sies

💜123 de jun de 202621 min
episode Hoe Nederland (steeds vaker) excuses aanbiedt artwork

Hoe Nederland (steeds vaker) excuses aanbiedt

De excuses van premier Jetten aan de Molukse gemeenschap passen in een trend. Nederland biedt de laatste jaren steeds vaker excuses aan voor onrecht dat burgers is aangedaan. Vraag is: wat zijn die waard en hoe doe je het goed? Niké Wentholt, verbonden aan de Universiteit voor Humanistiek, doet onderzoek naar erkenning en rechtvaardiging van institutioneel onrecht. In de podcast vertelt ze aan de hand van fragmenten van verschillende excuses hoe gekozen woorden, momenten of vormen soms goed en soms ook juist helemaal niet goed werken.  Wentholt vindt dat Nederland 'niet heel goed is in toegeven dat het fout zit', al denken we vaak juist van wel. Maar ze ziet ook hoe er geleerd wordt door de hausse aan excuses van de afgelopen jaren.  Reageren? Mail dedag@nos.nl Presentatie en montage: Elisabeth Steinz Redactie: Max Smedes Eindredactie: Rosanne Sies

💜🔥2Ayer24 min
episode Van onze correspondent... Daisy Mohr (Midden-Oosten) artwork

Van onze correspondent... Daisy Mohr (Midden-Oosten)

Van onze Correspondent is een serie van de makers van podcast De Dag. Iedere zondag maken we kennis met een van de correspondenten van de NOS, het land waar ze wonen, en de verhalen die wat hen betreft meer aandacht verdienen. Vandaag: Daisy Mohr, correspondent in het Midden-Oosten. Sinds 2002 woont Daisy al in de Libanese hoofdstad Beiroet. Ze ging erheen om Arabisch te studeren, vond in haar eerste week daar al de liefde waar ze later mee trouwde en begon snel met werken voor de krant Het Parool. “Ik was gefascineerd door die contrasten, al die verschillende landen wilde ik graag ontdekken en de politiek natuurlijk”. Mohr werkte jarenlang voor kranten en achter de schermen produceerde ze verhalen voor haar voorgangers op deze post. In die ruim 20 jaar daar gebeurden er hele grote dingen: van de invasie van Irak tot de zoveelste oorlog nu met Israël. En al die jaren loopt Mohr rond in die gebieden waar het ook onrustig en onveilig is. “Ik probeer altijd te blijven op plekken waar het risico behapbaar is. Maar het is veel lastiger als je woont op de plek waar het oorlog is. Ons gezin woont nu in de oorlog.” Sinds 2019 is ze de correspondent voor de NOS in het Midden-Oosten. Ze gaat altijd op pad met haar vaste cameravrouw Edmee van Rijn, die ook even inbelt in de podcast. Met een tasje vol snacks trekken ze als team van twee vrouwen samen naar de verhalen en dat heeft zo z’n voordelen: “voor ons gaan deuren open, die voor mannen gesloten blijven”. Het regelen van visa’s vinden veel correspondenten heel vervelend, maar Mohr geniet ervan: “ik heb van m’n hobby m’n werk gemaakt”. Cultuurtip: Fairuz - El Bosta En met Daisy Mohr is deze serie Van onze correspondent tot een eind. In het najaar maken we weer nieuwe afleveringen met de andere correspondenten. Wil je reageren? Mail naar dedag@nos.nl [dedag@nos.nl]. Presentatie & montage: Marco Geijtenbeek Redactie: Max Smedes & Rosanne Sies

💜😲621 de jun de 202642 min
episode Nieuwsuurverhaal: de coronaverhoren, een tussenstand artwork

Nieuwsuurverhaal: de coronaverhoren, een tussenstand

Milena Holdert volgt voor Nieuwsuur de openbare verhoren in de parlementaire enquêtecommissie Corona. Wat is haar tot nu toe opgevallen? Tijdens de parlementaire coronaverhoren vertelden sleutelfiguren, onder wie oud-premier Rutte, de afgelopen weken onder meer dat Nederland nét geen code zwart bereikte. Maar Nieuwsuur sprak met artsen die zeggen dat de praktijk anders was. 'Dat er geen code zwart geweest is, is niet het geval. Er zijn wel degelijk keuzes gemaakt voor patienten die wel of niet naar de IC gingen waar je dat normaal gesproken anders zou hebben gedaan,' aldus een van de artsen. En er zijn meer zaken die in de eerste drie weken van de verhoren opvielen. Bijvoorbeeld details over hoe politiek en wetenschap in elkaar overliepen rondom de richtlijnen voor het gebruik van mondkapjes in de ouderenzorg. En lukt het de betrokkenen wel voldoende om te reflecteren op hun eigen rol? Reageren? Mail dedag@nos.nl Presentatie en montage: Elisabeth Steinz Redactie: Rosanne Sies

💜🔥320 de jun de 202621 min
episode Wat bewaren we van het internet? artwork

Wat bewaren we van het internet?

Een kleine maand geleden opende Beeld en Geluid het archief voor iedereen: in de schatkamer kan je thuis grasduinen door radio- en tv-geschiedenis. Maar nu mediagebruik meer en meer op het internet is, vroeg podcast De Dag zich af: wat wordt er bewaard van ons internet? Conservator Wytze Koppelman laat zien wat er al in het archief zit: een t-shirt van de bankzitters, Youtubevideo’s van Monica Geuze en een jaren ’90 game als A2-racer. Het opslaan van het internet is nog niet gemakkelijk: want hoe vang je dat het interactief is? René van Leeuwen maakt al ruim 12 jaar DumpertReeten en ziet elke dag veel van het internet. Wat moet wat hem betreft bewaard blijven? Reageren? Mail naar dedag@nos.nl [dedag@nos.nl] Presentatie & montage: Marco Geijtenbeek Redactie: Lisa Konings

💜😲419 de jun de 202624 min