Plantetinget
At spise grøntsager er sundt. Det kommer nok ikke som den helt store overraskelse. Men nogle grøntsager er sundere end andre. Ved du hvilke? Og hvorfor? I det her afsnit af Plantetinget udforsker vi grøntsagernes verden med Per Bendix Jeppesen, lektor og forsker ved Aarhus Universitetshospital. Han står blandt andet bag Max Veg-studiet. Her undersøgte forskerne, hvad der skete, når mennesker med metabolisk syndrom og type 2-diabetes spiste 500 gram gamle, bitre nordiske grøntsager om dagen i tre måneder. Grøntsagerne kom fra Nordisk Genbank på Svalbard. Der var mange overraskelser undervejs. Per troede, at de 60-årige mænd ville være de sværeste at få til at spise de bitre grøntsager. Men det viste sig at være helt omvendt. Vi taler også om, hvorfor moderne grøntsager smager af så lidt. Hvad har grønkål med hjernens funktion at gøre? Hvorfor er Sydkorea langt foran Danmark, når det gælder brugen af grøntsager i sygdomsbehandling? Og hvad har vi måske glemt om de grøntsager, der har stået lige foran os hele tiden?
171 episodios
Comentarios
0Sé la primera persona en comentar
¡Regístrate ahora y únete a la comunidad de Plantetinget!